Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Senaste nytt

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…
Fler Aktuellt

Guide för digital annonsering – nu även på engelska

Guide för digital annonsering – nu även på engelska

Sveriges Annonsörer prisas internationellt för sin ”Guide för digital annonsering”.

Stadig tillväxt för poddlyssnandet under 2018 – Sommar i P1 är Sveriges populäraste sommarpodd

Klart med ny vd till Sveriges Annonsörer

Svarta listan uppdaterad – spelbranschen värsta syndarna

Sveriges Annonsörer om sammanslagningar av organisationer

Sveriges Annonsörer om sammanslagningar av organisationer. I media har det förts en debatt kring sammanslagningar av intresse- och branschorganisationer i kommunikationsbranschen.

Branschen kräver ökad transparens – ny guide för digital annonsering

8 av 10 negativa till att kändisar gör spelreklam

CASE: Medarbetare i reklamen: ”Vår personal är sanna hjältar. Trovärdigare än så kan det inte bli.”

CASE: Medarbetare i reklamen: ”Vår personal är sanna hjältar. Trovärdigare än så kan det inte bli.”

Varumärkena som var i medias rampljus 2018

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet. Prisutdelningen i 100-wattaren sammanfaller med tiden då Sverige börjar lysas upp av allahanda julbelysningar.

Så tacklar barnen klimatutmaningen – här är vinnarna i Media Genier

Mellanstadielever från Uppsala bland landets reklamsmartaste

Mellanstadielever från Linköping bland landets reklamsmartaste

Årskurs 5 Fridaskolan i Mölnlycke har landets reklamsmartaste elever

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2018

Analystjänsterna: 24-30 procent fejkföljare på svenska Twitter-konton

Nästan varannan negativ till reklam på engelska