Utbildningen vänder sig sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor. Utbildningen är uppdelad på två halvdagar.
Agenda Dag 1, fredag 18/3 kl. 09-12
- Marknadsföring eller redaktionellt innehåll?
- Juridiken kring influencers och parternas ansvar vid samarbeten med influencers i sociala medier och podcasts.
- Reklamidentifiering och sändarangivelse i den digitala miljön exempelvis i sociala medier
- Influencermarketing avtalsfrågor, regler och rättspraxis
- God marknadsföringssed
- Om innehåll i marknadsföring t ex miljöargument och vilseledande reklambudskap såsom bäst, störst och påstående om marknadsledande ställning eller renommésnyltning
- Den omvända bevisbördan och bevisfrågor i marknadsföring
- Åberopanden av undersökningar, tester och möjlighet att använda jämförelser med exempelvis konkurrenter i reklam
- Prisangivelser i marknadsföring samt kampanjer och andra rabatter
- Kort om det nya konsumentskyddsdirektivet och kommande lagändringar t ex om krav på konsumentrecensioner, prisinformation vid prissänkningar och sanktioner
Anmäl dig till Dag 1 här
Med reservation för eventuella ändringar i agendan.
Agenda Dag 2, fredag 25/3 kl. 09-12
- Tävlingar och reklamlotterier. Fritt fram med reklamlotterier med nya spellagen?
- Obeställd reklam och annan individuell kommunikation
- Om marknadsföring och integritet: om cookies och andra liknande tekniker och insamling av uppgifter m.m.
- Upphovsrätt med fokus på den digitala miljön: licensvillkor och rättigheter till text och bild på Facebook och andra sociala medier
- Kort om den pågående/kommande upphovsrättsöversynen
- Ansvarsfrågor för Facebook-sidor och andra sociala plattformar
- Kort om pågående lagstiftningspaket t ex Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA)
- Modellskydd och avbildade personer
- GDPR och dess påverkan på marknadsrätten och modellskyddet
- Branschavtal
- Summering och reflektioner
Läs mer och anmäl dig till Dag 2 här
Om utbildningen
Den här utbildningen kommer att ske digitalt via Zoom mellan klockan 09:00-12:00, (utbildningen kommer inte spelas in).
Efter genomförd utbildning utfärdas ett kursintyg.
Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på [email protected]
Kostnad
Medlem i Sveriges Annonsörer: ingår i medlemskapet
Kostnad för icke medlemsföretag (endast annonsör/köpare): 8 000 kr exkl moms per person
Föreläsare
Niklas Briselius
Ulrika Wendt
De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.
Eventinformation
- 18 Mar 2022, 09:00 - 12:00
- Online