Den här utbildningen ger dig en juridisk uppdatering och helhetsbild av de rättsregler som marknadsförare och jurister har att ta hänsyn till inom reklam- och marknadsjuridikens område.

Utbildningen vänder sig sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor. Utbildningen är uppdelad på två halvdagar.

Agenda Dag 1, fredag 18/3 kl. 09-12

  • Marknadsföring eller redaktionellt innehåll?
  • Juridiken kring influencers och parternas ansvar vid samarbeten med influencers i sociala medier och podcasts.
  • Reklamidentifiering och sändarangivelse i den digitala miljön exempelvis i sociala medier
  • Influencermarketing avtalsfrågor, regler och rättspraxis
  • God marknadsföringssed
  • Om innehåll i marknadsföring t ex miljöargument och vilseledande reklambudskap såsom bäst, störst och påstående om marknadsledande ställning eller renommésnyltning
  • Den omvända bevisbördan och bevisfrågor i marknadsföring
  • Åberopanden av undersökningar, tester och möjlighet att använda jämförelser med exempelvis konkurrenter i reklam
  • Prisangivelser i marknadsföring samt kampanjer och andra rabatter
  • Kort om det nya konsumentskyddsdirektivet och kommande lagändringar t ex om krav på konsumentrecensioner, prisinformation vid prissänkningar och sanktioner

Anmäl dig till Dag 1 här

Med reservation för eventuella ändringar i agendan.

Agenda Dag 2, fredag 25/3 kl. 09-12

  • Tävlingar och reklamlotterier. Fritt fram med reklamlotterier med nya spellagen?
  • Obeställd reklam och annan individuell kommunikation
  • Om marknadsföring och integritet: om cookies och andra liknande tekniker och insamling av uppgifter m.m.
  • Upphovsrätt med fokus på den digitala miljön: licensvillkor och rättigheter till text och bild på Facebook och andra sociala medier
  • Kort om den pågående/kommande upphovsrättsöversynen
  • Ansvarsfrågor för Facebook-sidor och andra sociala plattformar
  • Kort om pågående lagstiftningspaket t ex Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA)
  • Modellskydd och avbildade personer
  • GDPR och dess påverkan på marknadsrätten och modellskyddet
  • Branschavtal
  • Summering och reflektioner

Läs mer och anmäl dig till Dag 2 här

Om utbildningen

Den här utbildningen kommer att ske digitalt via Zoom mellan klockan 09:00-12:00, (utbildningen kommer inte spelas in).
Efter genomförd utbildning utfärdas ett kursintyg.
Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Kostnad

Medlem i Sveriges Annonsörer: ingår i medlemskapet
Kostnad för icke medlemsföretag (endast annonsör/köpare): 8 000 kr exkl moms per person

Föreläsare

Niklas Briselius

Jurist
Sveriges Annonsörer

Ulrika Wendt

Jurist
Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Utbildning: Varumärkesstrategi

Står du inför en varumärkesresa. Eller är du mitt inne i en. Då är denna utbildning för dig. Under fyra halvdagar i höst täcker vi in olika områden som kan hjälpa dig att…

Utbildning: Briefa rätt – få bättre effekt

Nyhet! Upptäck vår nya utbildning inom projektledning som vänder sig till dig som arbetar som projektledare i en organisation som använder kreativ kommunikation i sitt marknadsföringsarbete. Utbildningen som är en heldag leds av…

Anmäl dig till alla våra mikrokurser i Campus Marketing Online här!

Från och med 2024 ingår Campus Marketing Online i medlemskapet för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Ta del av alla våra mikrokurser via Campus Marketing Online. Du gör dem digitalt när det passar dig!
Fler event