Nya undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som upplevs bäst, ur konsumenternas perspektiv, är reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam.

Om dagens webinar

I takt med att kanalerna för reklam blir fler och reklamen mer frekvent i digitala sammanhang har det påverkat hur svenska konsumenter ser på reklam i dessa olika kanaler.

I Reklamrapporten, som Sveriges Annonsörer gjort tillsammans med Novus, framkommer svenska folkets syn på reklam i Reklamindex. Bäst till hos konsumenter ligger reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam som upplevs mer positivt genom en bra balans mellan innehåll och reklam, lagom frekvens och genom att låta konsumenter ha kontroll.

Reklamrapporten består av två delar, konsumenternas upplevelse av reklam i olika mediekanaler och konsumenternas reklambeteende. Och för att förstå vad som påverkar konsumenternas upplevelse av reklam har tre faktorer beaktats.

  • Reklambalans – balansen mellan reklam och övrigt innehåll i kanalen
  • Reklamfrekvens – hur ofta man exponeras för reklam
  • Upplevd kontroll – möjlighet att välja om man vill se reklam eller ej

Under detta lunchwebinar kommer du få veta mer om rapporten.
Hela rapporten kan du ladda ner här redan nu.

Välkommen!

Det praktiska

Dag: onsdag 6 november

Tid: klockan 11:30-12:30

Plats: digitalt webinar via Zoom som är öppet för alla som jobbar med kommunikation.

Talare är Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer och Ieva Englund, Client Development Advisor på Novus.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Föreläsare

Ieva Englund

Novus

Hanna Riberdahl

Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

CommToAct People: Sponsring och hållbarhet i en CSRD-driven värld

Välkommen till en trendspaning med Anders Lindén, VD på Tango Brand Alliance, där han berättar mer om det hållbarhetsfokus som växt fram på sponsringsmarknaden senaste tiden och illustrerar med både svenska och internationella…

Effektplaneringsguiden – ett hjälpmedel för att din marknadsföring ska ge högre effekt

I detta webinar kommer Mats Rönne ge tips och godbitar ur Effektplaneringsguiden som kommer att lanseras efter sommaren. Men redan nu har du möjlighet att få konkreta tips i din roll som marknadsförare.

CX – fokusera på det som spelar roll för kund och affär

I detta webinar får vi höra mer om Customer Experience Management (CXM). Att få ihop alla kontaktpunkter. Att ta ansvar för helheten. Att se till att upplevelsen är något som faktiskt styr hur…

Hälften av svenska företag gör motsatsen till forskarnas rekommendation för att skapa tillväxt

I detta webinar presenteras delar av resultaten från rapporten "Hur varumärken växer i Sverige" och tips på hur man får ledningsgruppen att förstå vikten av stora varumärken.
Fler event