Nya undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som upplevs bäst, ur konsumenternas perspektiv, är reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam.
I takt med att kanalerna för reklam blir fler och reklamen mer frekvent i digitala sammanhang har det påverkat hur svenska konsumenter ser på reklam i dessa olika kanaler. I Reklamrapporten, som Sveriges Annonsörer gjort tillsammans med Novus, framkommer svenska folkets syn på reklam i Reklamindex. Bäst till hos konsumenter ligger reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam som upplevs mer positivt genom en bra balans mellan innehåll och reklam, lagom frekvens och genom att låta konsumenter ha kontroll. I andra änden finns kanaler som TV, som inte upplevs ge samma kontroll. Trots detta har TV-reklam en betydande påverkan på svenskarnas allmänna inställning till reklam. Och dessutom har TV-reklam ofta har den största genomslagskraften på konsumenter jämfört med andra reklamformat.
Reklamrapporten består av två delar, konsumenternas upplevelse av reklam i olika mediekanaler och konsumenternas reklambeteende. Och för att förstå vad som påverkar konsumenternas upplevelse av reklam har tre faktorer beaktats.
- Reklambalans – balansen mellan reklam och övrigt innehåll i kanalen
- Reklamfrekvens – hur ofta man exponeras för reklam
- Upplevd kontroll – möjlighet att välja om man vill se reklam eller ej