Under flera år har jag hört personer på höga positioner säga att vi måste bli mer digitala. Att slänga ur sig det uttalandet visar vilken digital inkompetens man själv har.

Låt mig dra en metafor för att ge er en bild (vi finnar älskar metaforer). Att säga att jag vill bli mer digital är ungefär som att säga att ”jag vill bli bättre på idrott”. Då ställer jag alltid motfrågan; ska du bli bättre på att springa, snabbare på motorbanan eller ska du lära dig crawla? Idrott består av allt från att gå på gymmet för att bli starkare till att sätta sig på en motocross och för att bli snabbast.

Att säga att man ska bli mer digital är ungefär som att säga att jag ska bli bättre på idrott, det är precis lika komplext.

Tillåt mig att vidareutveckla detta. Att bli mer digital handlar om att koppla ihop affärsmålen med digitala kanaler. Att bli mer digital gör ingen nytta om det inte hjälper affären. Dessutom är ”digital” en oerhört komplex värld. Det digitala sträcker sig från att ha koll på sin data så att man kan optimera de besökare man faktiskt lyckas fånga, det som många kallar webboptimering eller webbkonvertering, till att annonsera digitalt.

Om man bara börjar med den egna webben, handlar det om att är den logisk och intuitiv, för besökaren. Fungerar den för alla webbläsare? Fungerar den för mobil och desktop? Går det att publicera inlägg i sociala kanaler snyggt och enkelt? Framförallt är frågan om ni har en sökordsstrategi och är hela hemsidan sökmotoroptimerad?

Sökordsoptimering, exempelvis, handlar både om teknik och innehåll för att Google ska gilla din hemsida och du ska dyka upp i sökträffarna. Hemsidan måste vara responsiv och fungera i olika storlekar på skärmar. Har ni annonser gäller det att de följer de standards som Google har så att er SEO-ranking inte går ned. Man måste även vara stringent med taggar och allt kring detta för att Google ska hitta dig. Sedan måste du även fylla din hemsida med relevant och bra innehåll som svarar på de frågor som dina kunder och prospekts har. Även här gäller det att ditt innehåll ska vara i linje med din SEO-strategi så att du skapar innehåll som dyker upp i de sökträffar som du vill äga.

Vad göra.

Nu har vi bara pratat om att ha ordning på torpet hemmavid. Efter det handlar det om att testa och optimera andra kanaler.

Vi har e-post som är otroligt effektivt och man bör hela tiden testa och optimera sina epostutskick med olika rubriker och ingresser. Man bör även testa om man ska ha bild- eller textmail, och se vilket som fungerar bäst för ens publik. Om du är en e-handlare som säljer snygga kläder fungerar troligtvis snygga bilder bäst. Men har du ett enkelt erbjudande som exempelvis en tidningsprenumeration fungerar det många gånger bättre med rena textmail än bilder. Då de inte upplevs så ”reklamiga” det känns mycket mer personligt.

Vi har även sociala medier där det dels finns många olika kanaler att välja mellan, såsom Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube. Här bör man göra en analys om vilken kanal som det är mest troligt att du hittar din publik på och vilken tonalitet du ska ha. Ska du skriva i text eller är det bättre med video? När man väl har gjort hemläxan och satt upp olika hypoteser är det dags att börja testa dem med kontinuerliga A/B-tester för att ta reda på vad som fungerar bäst.

Nu har vi avhandlat det som man kan göra utan att köpa reklam. När det väl är dags att annonsera blir det ännu mer komplext, även om vi bara håller oss inom det digitala. Du har banner, video, native, sociala medier, social influencers och annonsbedrägerier, säkra annonsmiljöer och synlighet som du måste ha koll på.

Att gå igenom hur man annonserar digitalt är ett helt blogginlägg i sig, så vi får helt enkelt återkomma till det vid ett senare tillfälle.

Så nästa gång du säger – vi måste bli mer digitala! Fundera på vad du egentligen menar när du säger det. Ska ni bli bättre på AI? SEO? SoMe? rtb? Programmatic? Native? e-post? Eller något annat digitalt.

Jag förstår att man måste bli mer digital i dagens samhälle, men det är omöjligt att göra allt. Du får prioritera de digitala insatser som hjälper dig att uppnå era affärsmål.

Av Peter Mackhé
[email protected]

Peter Mackhé

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar