Du måste ha en mobilanpassad sajt om Google ska gilla dig.
Den 26 mars förra året berättade Google att de ändrade indexering för sökträffar, det vill säga din organiska SEO, där mobiltrafiken viktas högre.
Vad innebär då Google mobile-first-indexing för dig?
Jo, Googles sök spindlar och rankar innehåll från alla webbsidor i världen och ger dig ett betyg på hur pass bra du möter deras algoritmer för att ge dig SEO-poäng. Förändringen att de nu indexerar mobiltrafiken högre straffar alla som inte mobilanpassar sin sajt och sitt innehåll – detta betyder att om du inte har mobilanpassat din sajt kommer du längre ner i deras sökträffar och förlorar besökare till din sajt, vilket kan vara väldigt dåligt för din affär.
Historiskt sett fick desktoptrafiken högre vikt innan förändringen och Google indexerar nu mobiltrafiken högre än tidigare. Google själva säger att de bara samlar in mobildata och inte indexerar efter mobilträffar. Men samtidigt säger de att man får bättre sökträffar på mobilen om man har en mobilvänlig sajt. Så vi rekommenderar att ni mobilanpassar allt om ni vill komma högt upp i de mobila sökträffarna hos Google eftersom dessa står för över hälften av söktrafiken.
Av Peter Mackhé
[email protected]