Att man har koll på sin data är förstås superviktigt. Utan tydliga mål och omfattande mätning om vad som sker med den trafik som skickas till webbplatsen är det mycket svårt att utvärdera den. Var kampanjen vi körde i lokaltidningen förra månaden bra? Eller vilken effekt skapade vårt senaste nyhetsbrev? Är det värt pengarna vi lägger på Google Shopping? Du vet väl att du som medlem gärna får kontakta oss, så ger vi dig konkreta råd kring hur du kommer vidare med din mätning.
Här följer två superenkla saker som kan ge stora insikter, men som vi märkt att förvånansvärt många missar. Ingen av dem följer dock med per automatik bara för att du kopplar Google Analytics till din webbplats.
1. Håll koll på hur du rankar på viktiga sökbegrepp på Google
Detta uppnår du genom att koppla ihop Google Analytics och Google Search Console. Det är busenkelt! Följ bara de instruktioner du hittar här. Allt som krävs är att det Google-konto du använder har tillgång till både Google Analytics och Google Search Console. Hör gärna av dig om du önskar hjälp!
När du kopplat ihop de två systemen kan du se sökdata från Google, direkt i Google Analytics. Du kan exempelvis titta på vilka sökord du syns på, alltså de ord som folk har sökt efter på Google. För varenda fras eller begrepp ser du vilken genomsnittlig position du haft i sökresultatet under perioden, hur många som har sökt på begreppet, hur många som klickat sig till din webbplats, samt förhållandet mellan antalet visningar av din webbplats i sökresultatet och antalet klick till din webbplats, CTR (click through rate).
Jobbar du aktivt med din sökmotoroptimering är detta förstås mycket intressant information.
2. Se vad folk söker efter, på din webbplats
Har din webbplats ett sökfält? Se då till att du kan se vad folk söker efter! Det är intressant att se vilken information som eftersöks. Kanske är det svårt att hitta just den eftersökta informationen genom bara menyer och andra länkar på webbplatsen? Om du hittar ord som det ofta söks på, kan det vara läge att se över hur och var denna information är placerad på webbplatsen och om den verkligen är så enkel att hitta som besökarna verkar önska.
Utöver att faktiskt se vilka begrepp som söks efter, kan man se hur stor andel av besökarna som efter en sökning på ett visst begrepp genomfört en ny sökning, eller som rent av lämnat webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att din webbplats helt saknar den eftersökta informationen!
Tänk dig en webbplats som säljer kattmat och där webbplatsägaren kan se att många besökare söker efter ekologisk kattmat, men att 80% av besökarna efter sökningen lämnar webbplatsen. Webbplatsägaren som faktiskt erbjuder kattmat med endast ekologiska ingredienser, men som inte presenterat detta tydligt nog på webbplatsen, inser då att det är värt att skapa innehåll för detta.
I regel är det jätteenkelt att koppla på så att du kan se vad folk söker efter. Läs mer om hur du gör här, eller om du är medlem, fråga oss om råd så hjälper vi dig!
Av Tommy Perlhamre