Trebokstavsförkortningar fortsätter att föröka sig snabbt inom den digital marknadsföring. Det går väldigt mycket snabbare idag än det gjort tidigare. Man behöver hålla sig á jour och hänga med för att kunna ha konkurrensfördel. Ämnet diskuteras ofta och länge inom branschen och nu senast i en artikel “think with Google”.

På ditt företag behövs det ägarskap för hantering och processer av den insamlade datan, vilket ofta har en låg prioriteringsnivå. För att kunna ta beslut framåt behöver datan vara strukturerad. Den klassiska magkänslan borde inte ha mandat för beslut längre.Det snabbaste sättet att bli modig kan vara att utmana sig själv. Hitta mognadsgraden hos er internt och om den saknas behöver du hitta rätt partner för ändamålet.

Det du kan göra är att ställa frågor kring:

• Vilken data borde jag ha tillgång till? Vilka andra ska ha behörighet? Hur använder vi datan framåt?
• Våga hitta nya gemensamma vägar inom teknik tillsammans inom företaget. Undvik arbeta i silos.
• Våga misslyckas och ta lärdomar av det.

Tillfällen där du behöver vara extra modig är:

• När du inte är marknadsledande
• När du har begränsad budget
• När du behöver ha bättre insikt över din målgrupp

Den nya tekniken har skapat ett nytt ekosystem som du behöver se med nya holistiska glasögon. Det krävs en snabbfotad organisation och kort beslutsväg för att kunna prioritera förändringar efter behov.

Av Silvia Barklund
Ordförande i Sveriges Annonsörers Expertteam Mediekvalité.

Silvia Barklund

Relaterade artiklar

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Bli en tryggare köpare av influencersamarbeten

Influencer marketing är större än någonsin, och investeringarna kommer sannolikt fortsätta öka. Omvärldens intresse tycks också ha nått en ny nivå. Att ämnet väcker känslor, engagemang och genererar rubriker – långt utanför vår…

Hur ska man annonsera utan tredjepartscookies?

Det är dags att se över sin digitala annonsering då tredjepartscookies är på väg bort och detta kommer att förändra hela ekosystemet för alla digitala marknadsförare. Läs vår medieexpert Peter Mackhés blogg om…

Reklamtrötthet, effekt, data och kreativitet

Reklamtrötthet är ett ämne som har börjat diskuteras igen. Jo, det är faktiskt inte första gången. Det skedde redan på sjuttiotalet; när allmänheten kände att trycket från mediebruset började bli rent ut sagt…
Fler artiklar