Digital kunskap på företagen är idag hett eftertraktat. Ofta är det på marknadsavdelningen som behovet är störst eller som mest efterfrågat där kommunikation ska gå från analog till digital och från ett format till flera olika och spridas i alla olika kanaler.
Men dagens rekryteringar till marknadsavdelningar sker oftast utifrån tänket att marknad är den som ska lösa allt genom ett fåtal personer som ska besitta 10 personers kompetens och expertis. Det är intressant att jämföra den här typen av resursbemanning med andra delar inom företaget.
Jag tror inte att jag någonsin stött på ett företag som skulle låta ekonomiavdelningen bestå av en eller två juniora begåvningar som i sina roller ansvarade för allt från redovisning, fakturakontering, lönehantering till bokslut och årsredovisning på en och samma gång. Men ändå verkar det vara helt okej att inom marknadsföring och framförallt de digitala delarna klumpa ihop fem personers kompetens i en enda tjänst och kalla det något i stil med marketing coordinator eller Head of Marketing. För engelska titlar flyger alltid lite högre men kan också vid behov inkludera det viktiga ansvaret att se till att hålla kaffekokaren bryggandes hela arbetsdagen.
Våga låta den digitala kompetensen ta plats och kosta
Oftast är behovet på företag idag större än en enmansorkester och den kunskap som varje område inom digital kommunikation har behov av behöver en specialist istället för att idag försöka klumpa ihop allt i en enda digital enhet. Det går inte heller att helt förlita sig på att de nya digitala systemen man investerar i kommer att förbättra och lösa den digitala kommunikationen. Även med det senaste marketing automation-systemet krävs en hel del förberedande jobb, ansvariga roller och manuell handpåläggning för att få maskineriet att fungera som det ska. Det krävs även en hel del expertis och förståelse om vad systemet kan, ska användas till och framför allt att se till att någon ansvarar för själva utförandet och skruvar på det som behöver skruvas på för att optimera bästa effekt.
När ska företagen börja inse att allas insatser på bolaget bidrar lika mycket till den gemensamma affären? Vem bestämmer vilken insats som egentligen drev den där försäljningen som kanske räddade senaste månadens budget? Var det en annons i DI för två månader sedan, en digital sökordsannons i förra veckan, en organisk sökträff i sökmotorn, en recension från en nöjd kund eller det kalla leadsamtalet för 12 månader sedan?
Vad sägs om en kombination av alla insatser, där alla i företaget jobbat som ett team mot ett gemensamt mål? Att driva in affären oavsett vilken insats som värderas mest med förståelsen att påverkan av ett köpbeslut kan komma från olika håll beroende på var i köpresan man är och kundens mognad? Om ni ser till att sätta rätt resurser på de utmaningar ni har, mäter era insatser och inser att alla jobbar tillsammans som ett lag där varje individs kunskap är viktig och värd lika mycket så blir nyttan för företaget och era kunder större.
Av Maria Wimnell