19 JANUARI 2022
Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå
Hör bland andra Hanna Riberdahl från Sveriges Annonsörer och Linda Nilsson från KOMM berätta om samarbetet och de nya rekommendationerna, passa också på att ladda ner de nya rekommendationerna.

’”Idag lanserar vi både nya rekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå men också nya rekommendationer och allmänna villkor för samarbetet mellan uppdragsgivare och byrå. Båda dessa rekommendationer var i stort behov av uppdateringar eftersom utveckling av hur vi jobbar med marknadskommunikation och hur vi samarbetar med våra partners har förändrats väsentligt under de senaste åren. Fokus för både oss och KOMM har varit att professionalisera upphandlings- och avtalsförfarandet så att det känns schysst för båda parter och att det skapar möjligheten för ett långsiktigt och hållbart byråsamarbete. Dessa rekommendationer är avsedda för uppdragsgivare som ska gå ut i en upphandling för att hitta en ny samarbetspartner inom kommunikation. Rekommendationerna syftar till att hjälpa uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov som har definierats”Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer

Se alla våra mallar och avtalsrekommendationer.

Undvik fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktionsarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.
Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar