Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025
21 maj 2025Pressmeddelande 21 maj 2025
Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025
På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer.
Tillsammans med ett dedikerat team driver vd Hanna Riberdahl och den nya styrelsen utvecklingen mot en mer ansvarsfull och hållbar marknadsföring. Genom att skapa bättre förutsättningar och erbjuda vägledning inom effekt, transparens, privacy, hållbarhet och brand safety, verkar vi för att stärka marknadsföringens roll som en affärsstrategisk kraft. Ambitionen framåt är att fortsätta stötta våra medlemmar med aktuell kunskap, konkreta verktyg och strategisk rådgivning – alltid med målet att hjälpa dem skapa marknadsföring som ger verklig effekt.
Ett fortsatt viktigt område framöver är kunskapsplattformen Campus Marketing, som uppdateras löpande med utbildningar, webinar, guider och rapporter – och fungerar som en central hub för alla medlemmar som vill säkerställa grundläggande kunskap inom varumärkesarbete och marknadsföring.
”Jag är mycket glad över uppdraget och tackar för det fortsatta förtroendet från medlemmarna. För ett företags konkurrenskraft och tillväxt är varumärket, kommunikationen och marknadsföring helt centralt. Sveriges Annonsörer har en viktig roll att driva dessa viktiga frågor för branschen – frågor vars vikt ökar i en allt mer osäker och komplex omvärld. Jag och styrelsen ser framemot att sätta riktningen för att Sveriges Annonsörer ska fortsatta möta behoven hos medlemmarna både kring effekt, transparens och att kommunikation blir en del av företagens hållbara värdeskapande. Tillsammans ska vi skapa förutsättningar för kommunikation och marknadsföring som bidrar till långsiktigt framgångsrika varumärken. Jag tackar avgående styrelseledamöter Gina Azaric, Peter Jannerö och Kristoffer Stenqvist för värdefulla bidrag och hälsar Fredrik Sköld, Ulrika Sundblad och Fredrik Wastenson varmt välkomna”, säger Stina Liljekvist, ordförande i Sveriges Annonsörer.
På föreningsstämman godkändes:
Omval på 2 år:
Fredrik Kullberg, Marknadschef, ICA
Josefin Lundmark, Marketing Director, Trygg-Hansa
Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-com, Elgiganten
Robert Arvidsson, Kommersiell Chef, Liseberg
Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia (ordförande)
Stina Sandell, Hållbarhets- och Kommunikationsdirektör, Holmen
Nyval på 2 år:
Fredrik Sköld, Head of Communication Sweden, NCC
Fredrik Wastenson, VD, Svenska Spel Sport & Casino
Ulrika Sundblad, Marknad- och Kommunikationsdirektör, OBOS
Avgår:
Gina Azaric, Marknadschef
Kristoffer Stenqvist, Marknadschef Norden, Kry
Peter Jannerö, CMO, Dometic
Per Holgård, Head of Group Marketing, Lantmännen och Staffan Ekstam, Marknadschef, McDonald’s valdes in 2024 på 2 år och sitter kvar 1 år till.
Hanna Riberdahl, vd, Sverige Annonsörer är också med i styrelsen.
Samtliga i styrelsen utför sitt uppdrag helt ideellt.

Vid frågor vänligen kontakta:
Stina Liljekvist, ordförande Sveriges Annonsörer
[email protected]
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer,
[email protected]
Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation och ett nätverk för marknadsförare. Med drygt 5 000 marknadsförare representerade i ca 400 medlemsföretag i Sverige driver Sveriges Annonsörer flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet. Sveriges Annonsörer har också ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).
Med hjälp av kunskapshöjande insatser i form av kurser, program, certifieringar, webinar, guider, rapporter, rådgivning samt rekommendationer och riktlinjer får medlemmar stöd och vägledning inom marknadsföringens viktigaste områden. Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se
Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.