Pressmeddelande 24 oktober 2024
Kreativitet och balans är avgörande för att öka reklamacceptansen visar ny rapport
En ny undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som upplevs bäst, ur konsumenternas perspektiv, är reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam.
I takt med att kanalerna för reklam blir fler och reklamen mer frekvent i digitala sammanhang har det påverkat hur svenska konsumenter ser på reklam i dessa olika kanaler. I Reklamrapporten, som Sveriges Annonsörer gjort tillsammans med Novus, framkommer svenska folkets syn på reklam i Reklamindex. Bäst till hos konsumenter ligger reklam i brevlådan, tryckta tidningar, poddar och utomhusreklam som upplevs mer positivt genom en bra balans mellan innehåll och reklam, lagom frekvens och genom att låta konsumenter ha kontroll. I andra änden finns kanaler som TV, som inte upplevs ge samma kontroll. Trots detta har TV-reklam en betydande påverkan på svenskarnas allmänna inställning till reklam. Och dessutom har TV-reklam ofta har den största genomslagskraften på konsumenter jämfört med andra reklamformat.
Reklamrapporten består av två delar, konsumenternas upplevelse av reklam i olika mediekanaler och konsumenternas reklambeteende. Och för att förstå vad som påverkar konsumenternas upplevelse av reklam har tre faktorer beaktats.
- Reklambalans – balansen mellan reklam och övrigt innehåll i kanalen
- Reklamfrekvens – hur ofta man exponeras för reklam
- Upplevd kontroll – möjlighet att välja om man vill se reklam eller ej
Det är också tydligt vid granskning av rapporten att det finns utvecklingspotential i kanaler som TV, sociala medier och digital video, där konsumenter oftare upplever att de har mer begränsad kontroll och en tydligare obalans mellan mängden innehåll och reklam. Resultaten visar att TV är den kanal flest konsumenter upplever att de interagerar med, medan reklam på bio, i poddar och på TV är det man tydligast lägger märke till.
– Med detta sätt att mäta ser vi vad vi behöver utveckla för att förbättra konsumenternas upplevelse av reklam. Reklam som engagerar och berör skapar också mer effekt för varumärket för mindre pengar. Flera reklammiljöer har behov av att utvecklas så att de skapar bättre förutsättningar för varumärke och konsumenter att mötas. Vi behöver ha respekt för konsumenten och därmed tänka på mängden reklam. Om vi är uthålligare och tänker i längre cykler så behöver vi kanske inte gå så hårt på frekvensen, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.
Inställningen till reklam har inte förändrats sedan tidigare mätning. 46 procent av konsumenterna accepterar reklam där 13 procent är positiva. Under det senaste decenniet har den positiva inställningen visat en svag nedgång. Andelen negativa ligger relativt oförändrat över åren.
– Konsumentens upplevelse av reklam i mediekanaler har en tydlig inverkan på svenskarnas övergripande inställning till reklam i stort. En förbättrad reklamupplevelse kan därför bli en verklig ”win-win-win” för alla inblandade – konsumenten, varumärket och mediekanalen, säger Ieva Englund, Client Development Advisor, Novus
För ytterligare frågor, kontakta:
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
[email protected]
0702-29 66 90