Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Dagens mediemarknad har förändrats i snabb takt sedan det senaste dokumentet tecknades 2011. Vi har idag en helt annan mediemarknad där den digitala annonseringen nu står för drygt hälften av medieinvesteringarna. Sättet att köpa på har helt och hållet förändrats i grunden och det är viktigare med full transparens nu än någonsin tidigare.

”Dagens annonsmarknad har förändrats oerhört de senaste 10 åren och framför allt de senaste åren dels med nya GDPR som man måste förhålla sig till, samt att vi har en alltmer digital annonsmarknad som skapar både nya möjligheter och problem med transparensen. Det nya samsynsdokumentet kommer synliggöra och förklara vad som bör regleras i ett mediebyråavtal” Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer.

Alla ersättningar från publicister och/eller tekniska plattformar till mediebyrå, oavsett vad de kallas (annonsör-/mediebyråersättning, hanteringsersättning, kreditriskersättning, informationsersättning, kassarabatt, provision, AVB’s, etcetera) så skall dessa alltid redovisas till annonsören med full insyn för alla gjorda annonsköp.

Vi har även det nya regelverket GDPR att förhålla oss till när vi delar data med tredje part. De nya rekommendationerna är anpassade till dagens alltmer digitala mediemarknad samt den nya GDPR lagstiftningen, så att både annonsör och mediebyrå har gemensamma förhållningsregler när det gäller medieplanering och annonsköp.

”Mediebyråernas roll är under konstant förändring, idag står den digitala annonseringen för drygt hälften av medieinvesteringarna vilket påverkar hur man köper annonser. Det nya samsynsdokumentet förklarar och klargör hur ett samarbete mellan mediebyrå och annonsör bör utformas så att båda parter känner sig trygga i ett långsiktigt samarbete.” Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer.

Rekommendationerna för samarbete mellan annonsör och mediebyrå är en bra grund för ett lyckat samarbete mellan medlemmar hos Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.

Ta del av vår kunskapshub Campus Marketing

Ta del av våra mikrokurser, utbildningar och certifieringar. Ladda ner rekommendationer, avtalsmallar, guider och rapporter.
Relaterade artiklar

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…
Fler artiklar