Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst?

I förra årets 100-wattarenrapport (Kommunikation som ger effekt! 2023) stod kanalerna i centrum. I årets rapport skiftar vi fokus till det kreativa innehållet.


Det är självklart och välbelagt att kommunikationens innehåll påverkar effekten. Innehållet har mycket stor betydelse för vilket avtryck som lämnas i målgruppens huvud. När varumärken lyckas med innehållet skapas en hävstång som multiplicerar effekten av medieinvesteringen. Och tvärtom: stor budget och rätt kanaler räcker inte långt om innehållet är helt fel. Om det ignoreras eller missförstås, kopplas till helt fel varumärke eller bara skapar irritation hos målgruppen.


Vi vet också att kreativitet lönar sig och ger större effekter (se förra årets rapport), men kreativ kommunikation kan åstadkommas på många olika sätt. Med många olika typer av kreativa grepp. Till exempel humor, chock eller realism. Eller en catchy musikjingel. Vad som fungerar bäst beror givetvis på kontexten och på hur greppet används. Det går inte säga att en viss typ av innehåll alltid ger stor effekt, för alla varumärken i alla kategorier.


Samtidigt visar tidigare internationell forskning att det faktiskt finns vissa kreativa grepp som generellt sett verkar fungera bättre än andra. Som ökar chansen att lyckas. I den här rapporten vill vi bidra med svensk data till den forskningen och samtidigt guida svenska varumärken och byråer i hur de kan åstadkomma stor effekt. Genom att identifiera de kreativa grepp bland 100-wattarens alla bidrag som gett bäst effekt.


I rapporten fokuserar vi på ett antal kreativa grepp som studerats i tidigare forskning. Vi tittar på i vilken utsträckning de kreativa greppen används, hur användandet av grepp varierar med syfte och målgrupp, samt vilka kreativa grepp som har störst effekt på ett antal nyckelmått på kampanjeffekt. För att sätta resultaten i kontext kommer vi även att referera till och jämföra med den akademiska forskning som gjorts på området.

Se och ladda ner den engelska versionen

Läs fler rapporter

Här har vi samlat alla våra rapporter för att de ska vara lätta att hitta.
Relaterade artiklar

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

WFA: Marketer of the Future 2025

Marketer of the Future 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från dem…

Medietrender Q4 och helår 2024

Efter lågkonjunkturen under 2023 såg vi återigen en tillväxt 2024. Det gäller dels utvecklingen för den svenska BNP men även för medieinvesteringarna där båda vände uppåt under förra året. Reklaminvesteringarna ligger oftast i…

Medietrender Q3 2024

Det blir allt tydligare att mediemarknaden leder den svenska ekonomin in i tillväxt. Detta innebär att medieinvesteringarna förväntas uppvisa starkast tillväxt i år, 2024. Ökningen fortsätter sedan in i 2025 om än i…
Fler artiklar