Effektivitet ger inte alltid effekt. För några år sedan insåg Adidas att de resonerat helt fel med sin marknadsföring. De hade varit alltför fokuserade på digitala medier och performance och jagat snabba framgångar, istället för arbetat för långsiktigt styrka och vinst. Det hade fått negativa konsekvenser för varumärkesutvecklingen.Under de senaste fyra åren har de jobbat för att rätta till sina misstag. Adidas globala media director, Simon Peel beskrev, på EffWeek, vad de gjort för fel och hur de rättar till det.

Relaterade artiklar

Kommunicera rätt hållbarhetsmål!

Företagen kan göra mycket för att bidra till FN:s hållbarhetsmål. Men de måste veta vilka mål som lämpar sig bäst för dem att kommunicera och på vilket sätt. Liksom om de bör kommunicera…

Glöm tratten – det räcker med två pusselbitar

Vi har länge trott på marknadsföringstrattens många steg, men sanningen är enklare: det finns bara två sorters kunder – de som ska köpa nu och de som kanske ska köpa sen.

Den bästa reklamen – om konsumenten själv får välja

För en tid sedan presenterade Kantar vinnarna i sin årliga ”Creative Effectiveness Awards” vid ett frukostseminarium i Stockholm tillsammans med Sveriges Annonsörer. Där berättade också två framgångsrika svenska varumärken om sina kampanjer.

En bra brief är guld värd

Många faktorer spelar in för att företagens marknadsinvesteringar ska ge bästa möjliga resultat. ”Tur” eller ”slump” är dock inte några av dem. Det handlar i stället om noggranna förberedelse och goda samarbeten.
Fler artiklar