Utbildning: Marknadsjuridik i den digitala världen, del 1

Den här utbildningen ger dig en juridisk uppdatering och helhetsbild av de rättsregler som marknadsförare och jurister har att ta hänsyn till inom reklam- och marknadsjuridikens område.

Utbildningen vänder sig sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor. Utbildningen är uppdelad på två halvdagar. Här är anmäler du dig till dag 2.

Agenda Dag 1, fredag 3/9 kl. 09-12

  • Reklam eller redaktionellt innehåll?
  • Juridiken kring bloggare och andra influencers i sociala medier och parternas ansvar vid samarbeten med bloggare, influencers och podcasts
  • Annonsmarkering och sändarangivelse särskilt i redaktionella sammanhang och för sociala medier samt avtalsfrågor, regler och rättspraxis på området
  • God marknadsföringssed
  • Vilseledande reklambudskap: Bäst, störts och påstående om marknadsledande ställning
  • Bevisfrågor i marknadsföring
  • Åberopanden av undersökningar, tester och möjlighet att använda jämförelser med exempelvis konkurrenter i er reklam
  • Prisangivelser i marknadsföring. Genomgång av möjlighet att anordna kampanjer och andra rabatter
  • Tävlingar och reklamlotterier. Fritt fram med reklamlotterier med nya spellagen?

Agenda Dag 2, fredag 17/9 kl. 09-12

  • Upphovsrätt med fokus på den digitala miljön: licensvillkor och rättigheter till text och bild på Facebook och andra sociala medier
  • Ansvarsfrågor för Facebook-sidor och andra sociala plattformar
  • Modellskydd och avbildade personer
  • GDPR och dess påverkan på marknadsrätten och modellskyddet
  • Cookies och insamling av uppgifter m.m.
  • Branschavtal
  • Summering och reflektioner

(med reservation för eventuella ändringar)

Om utbildningen

Den här utbildningen kommer att ske digitalt via Zoom mellan kl 09:00-12:00.
Efter genomförd utbildning utfärdas ett kursintyg.
Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Kostnad

Medlem i Sveriges Annonsörer: ingår i medlemskapet
Kostnad för icke medlemsföretag (endast annonsör/köpare): 8 000 kr exkl moms per person

Föreläsare

Niklas Briselius

Jurist
Sveriges Annonsörer

Tobias Eltell

Jurist
Sveriges Annonsörer

Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Campus Program: Mediestrategi och planering för generalister med Christina Wihlner Lentell

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Program: Att mäta och visa marknadsföringens effekter med Mats Rönne

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Program: Marknadsstrategi med Erik Modig

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.

Campus Program: B2B – Inbound och content marknadsföring med Malin Sjöman

Passa på att utbilda dig i vår! Våra Program under tre halvdagar är exklusiva för medlemmar i Sveriges Annonsörer och sker under ledning av några av Sveriges främsta experter inom ämnesområdet.
Fler event