Vilken kunskap har egentligen konsumenter kring olika klimatbegrepp och vilka ramar kommer finnas för hur företag i framtiden ska kommunicera sitt klimatarbete? Här presenteras fakta om konsumenternas bild, och erfarna kommunikatörer delar lärdomar från sitt klimatarbete och diskuterar framtida utmaningar.

Om dagens webinar

Hur företag kommunicerar kring sitt klimatarbete är ett hett ämne.
Allt fler företag väljer också idag att öppet prata om sitt klimatarbete, och klimatfrågan har aldrig haft ett så stort medialt fokus som nu.

Konsumenterna vill veta mer

Två av tre svenskar vill att företag berättar mer om hur deras produkter påverkar klimatet. Men det finns flera utmaningar. Konsumenten ställs ofta inför komplexa begrepp i sin vardagskonsumtion som är svåra att förstå – och företag behöver samtidigt på ett korrekt sätt förenkla relativt komplicerad information. Det är kanske inte särskilt överraskande att det i denna kontext kan uppstå oklarheter kring olika klimatbegrepp.

Genomförda studier

Novus har tillsammans med Zero Mission och MAX Burgers genomfört flera studier och kartlagt konsumenternas kunskap om, och attityd till, några olika klimatbegrepp och hur de ser på företags klimatkommunikation generellt. Tillsammans kommer vi presentera fakta om konsumenternas bild, diskutera gemensamma lärdomar och glänta på dörren till hur företag i framtiden ska kommunicera sitt klimatarbete.

Det här får du veta mer om:

  • Vilken kunskap konsumenter har om begrepp som klimatkompensation, klimatneutral resp. klimatpositiv
  • Vilket köpintresse olika klimatbegrepp skapar
  • Hur ser regelverket ut kring klimatkommunikation
  • Ger lärdomar om hur ni kan förbättra er klimatkommunikation
  • Vilka riktlinjer som kan komma att gälla för framtida klimatkommunikation

Detta webinar är via Zoom och är exklusivt och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer samt kunder till Novus.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Välkommen!

Föreläsare

Peter Blid

Business Advisor
Novus

Jan Berkö

Marketing Manager
Novus

Johanna Grant

Klimatstrateg
Zero Mission

Kaj Török

CSO/CHIEF SUSTAINABILITY OFFICER
MAX Burgers
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

WFA – Spotlight: Think with Google – Evolving the role of apps for Businesses in APAC

Som medlem* bjuds du in att ta del av webinars från vår moderorgansation WFA (World Federation of Advertisers). Alla WFA webinar är på engelska.

Cross Media Measurement – hur många har sett dina annonser

Sveriges Annonsörer har samlat branschen i Cross Media Measurement initiativet för att skapa ordning och reda för annonsörer, så att man klart och tydligt ska veta vad som köptes och levererades i olika…

WFA – Spotlight: The rise of freelance talent

Som medlem* bjuds du in att ta del av webinars från vår moderorgansation WFA (World Federation of Advertisers). Alla WFA webinar är på engelska.

Konkreta tips hur du får ett bättre byråsamarbete

Målet med detta webinar är att du ska få inspiration och konkreta verktyg för att få så bra och optimerade byråsamarbeten som möjligt.
Fler event