2022 – året då vi skapade ett gemensamt språk för branschen

Kunskap är en kritisk faktor för våra medlemmar. I april lanserade vi vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online med ett 15-tal mikrokurser. Att kunna kombinera lärarledda studier för individer med självstudier för teamet skapar ett stort värde för medlemmar och möjliggör ett kunskapslyft för hela teamet. Detta är ett stort och viktigt steg för Sveriges Annonsörer som en samlad kraft för kunskap inom marknadsföring för köparsidan.

Inom vårt branschinitiativ Effekt lanserades under 2021 en branschstandard för hur vi definierar och mäter effekt, det sk ”Effektsystemet”. Under 2022 har vi via vår certifiering i ”Effektsystemet” skapat en grund för att etablera ett gemensamt språk inom branschen vilket haft en mycket stor efterfrågan i hela branschen.

Läs mer om 2022 genom att ladda ner vår Verksamhetsberättelse.

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar