Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i ytterligare 21 länder, granskat hur influencers efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.

Närmare 600 influencers inlägg har granskats varav 97% postade inlägg med kommersiellt innehåll men där alltså bara en av fem systematiskt redovisade att det var reklam. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: Många influerare slarvar med reklammarkering | Konsumentverket och EU-kommissionens pressmeddelande: Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) 

För dig som använder en influencer för marknadsföring, ta hjälp av vår guide som du som medlem kan ladda ner här: https://www.sverigesannonsorer.se/kunskap/guider/marknadsforarens-guide-till-influencer-marketing/ 

/Ulrika Wendt, jurist
[email protected]

Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar