Pressmeddelande 8 december 2022

I år har 64 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt. 

100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. 

Juryn, bestående av 70 kunniga personer från marknadsföringsbranschen, har i år nominerat hela 64 tävlingsbidrag fördelat på tio kategorier. Och rapporterar att årets bidrag höll mycket hög klass och att de som är nominerade verkligen har lyckats visa att de skapat effekt. 
 
Vilka som vinner och kammar hem watt presenteras på årets 100-wattsgala och prisutdelning torsdag den 2 februari 2023 i Stockholms stadshus. Du kan läsa mer om galan och redan nu köpa biljetter på 100wattaren.se

Nominerade bidrag i 100-wattaren 2022: 

Ideellt & Välgörenhet 

Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
När livet vänder: Vem bär du bandet för, Cancerfonden, King 
Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 
Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 

Employer Branding & Rekrytering 

Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
Ett Riktigt Viktigt Jobb, Almega Serviceföretagen, Spotlight 
The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
Together, Sweco, Animal 
Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Konsument 

Big 9 – Lansering, ATG, Åkestam Holst NoA 
Gratisbutiken, Frölunda Torg, Dear Friends 
Hambulle, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA 
Kom längre för pengarna, INGO, M&C Saatchi 
Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 
Pantamera featuring Myra Granberg, Pantamera, Granath/Scream 
Paradigmskiftet, Blocket, Volt 
Sjungande hästar, ATG, Åkestam Holst NoA 
Spice up your love life, McDonald’s, NORD DDB, Stockholm 
Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Tillbaka till ön, Orkla Care, Forsman & Bodenfors 
Vi ses när vi ses, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 

Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
Odramatiska berättelser, Arbetsmiljöverket, Le Bureau 
Prata Pengar, Swedbank, Forsman & Bodenfors 
Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
Tankebanor, SVT, KWD Studio 
Tränarlyftet, Marabou, INGO 

Internationellt 

Discover the originals, Visit Sweden, Forsman & Bodenfors 
Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 

Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
ACO – Simply Effective, ACO, NORD ID/NORD DDB 
Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 
The Number Collection, Engelmanns, Sensibar 
Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 

Framsiktigt 

Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
Hypnotic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls 
McDrive Thru Wedding, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Running Billboard, Zound Industries/Adidas Headphones, M&C Saatchi  
Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 
The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Företag 

Hur är läget?, Skandia, Tillsammans 
Munters Carbon Capture, Munters, Pyramid 
Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
She’s Next, Visa, Publicis Groupe 
Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY 
Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Långsiktigt 

Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
Boendeekonomi är fortfarande jättekul!, SBAB, SBAB Inhouse 
Fossilfritt liv inom en generation, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Harry? Harry!, ATG, Åkestam Holst NoA 
Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Värmland i varenda droppe, Wermlands Mejeri, Bulldozer 

100-fattaren

Fossilfritt liv inom en generation, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Hela Sverige plockar skräp, Håll Sverige Rent, First Lady Agency
Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm

Läs mer om alla nominerade bidrag här

För mer information kontakta:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
[email protected]

Om 100-wattaren:

100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Prisutdelning  sker den 2 februari 2023. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

CommToAct People lanserar tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen

CommToAct People presenterar tre guider som syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa inom branschen. Två av guiderna som handlar om att stärka mångfalden i branschen lanserades i maj och nu…
Fler artiklar