Löfbergs är ett medlemsföretagen som köpt licenser till vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online, med mikrokurser inom bland annat marknadsrätt, effekt, strategi och B2B-marknadsföring. Vi ställde några frågor till marknadschef Lena Rodin för att höra vad hon och teamet tycker om Campus Online och hur de arbetat med mikrokurserna.

Varför valde du att köpa Campus Marketing Online till ditt team på Löfbergs?

Vi är ett team med både seniorer och juniorer alla lika engagerade med olika erfarenheter och kompetenser. Jag tycker det är viktigt att skapa gemensamma bilder, språk, förståelse och prioriteringar i vårt jobb på marknadsavdelningen men också hur vi skapar bättre förståelse internt för vårt jobb mot övrig organisation. De här kurserna är en del av det jobbet oavsett om du är senior eller junior. Helt enkel skapa än bättre effekt för att nå våra affärsmål.

Beskriv vad teamet gillar bäst med Campus Marketing Online?

Alla är överens om att det är väldigt givande. Oavsett ansvarsområde har vi ökat den generella förståelsen för varandras ansvar. Kurserna är lätta att genomföra när som helst och tävlingsmänniskor som vi är vill alla så klart ha alla rätt på testerna första gången 😊.

Mikrokurserna ligger tillgängliga via vår digitala utbildningsplattform dygnet runt och för att få teamet att ta del av kurserna la du upp en egen plan och fördelade ut ansvaret på teamet, berätta lite kort om det?

Vi har jobbat på fler sätt. Först la jag upp en plan där alla hade några utvalda kurser som man var ansvarig för. Den som var ansvarig för kursen presenterade sina reflektioner och fångade upp andras tankar. Det har funkat bra och engagemanget är stort från hela teamet. De senaste kurserna har vi faktiskt genomfört gemensamt i grupp och samtidigt reflekterat och snackat om innehållet. Det har också funkat bra. Alla ska genomföra alla kurser enskilt för att få sitt diplom för respektive kurs

Vad tycker ni om kursledarna?

Det funkar riktigt bra. Oerhört bra ledda kurser. Längderna och uppdelningen i avsnitt är lagom. En kurs med testet på slutet kan klämmas in på ett bra sätt någon gång under arbetsveckan.

Beskriv gärna varför du tycker andra företag ska satsa på Campus Marketing Online

Kurserna hjälper till att bidra till ett gemensamt språk och ett generellt kunskapshöjande oavsett ansvarsområde. Det gör att vi alla kan jobba mer effektivt både med långsiktigt varumärkesbyggande och det mer kortsiktiga och taktiska med en högre kunskapsnivå och inte minst säkra kunskapen kring de mer rättsliga frågorna.

Det har skapat bra diskussioner och reflektioner efteråt. Vi har ändrat vissa arbetssätt och tagit till oss utbildningarna direkt i det operativa arbetet.

Jag har även pratat om kursen i vår ledningsgrupp, både säljansvariga, Sverige chef och HR har varit en del av utbildningen på lite olika sätt. Det blir oerhört mycket lättare att jobba när fler i organisationen får en större förståelse för marknadsavdelningens jobb och hur allt hänger ihop.

Övre rad: Lena Rodin – Head of Marketing, Ulrica Samuelsson – Senior Project Manager B2C, Sofia Mårtensson – Trade coordinator B2B, Felix Hultin – university intern, digital communication, Fredrik Nilsson – Managing Director/Chief Commercial Officer Sweden. Undre rad: Filippa Rutgersson Communication & Market coordinator, Anders Thorén – Head of Communications

Läs mer och köp licenser till ditt team

Mikrokurser inom bland annat marknadsrätt, strategi, effekt och B2B-marknadsföring avsedda för individuella självstudier.
Relaterade artiklar

Gry Forssell leder årets 100-wattsgala!

Den 2 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det blir Gry Forssell som för tredje gången…

5 frågor till vår nya jurist Jakob Rönnerbäck

Den 9 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Jakob Rönnerbäck. Jakob kommer senast från Stiftelsen Reklamombudsmannen. Vi lät honom svara på 5 frågor för att lära känna honom lite bättre.

100-wattaren 2022 – här är alla nominerade

I år har 64 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av…
Fler artiklar