Löfbergs är ett av medlemsföretagen som köpt licenser till vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online, med mikrokurser inom bland annat marknadsrätt, effekt, strategi och B2B-marknadsföring. Vi ställde några frågor till marknadschef Lena Rodin för att höra vad hon och teamet tycker om Campus Marketing Online och hur de arbetat med mikrokurserna.

Varför valde du att köpa Campus Marketing Online till ditt team på Löfbergs?

Vi är ett team med både seniorer och juniorer alla lika engagerade med olika erfarenheter och kompetenser. Jag tycker det är viktigt att skapa gemensamma bilder, språk, förståelse och prioriteringar i vårt jobb på marknadsavdelningen men också hur vi skapar bättre förståelse internt för vårt jobb mot övrig organisation. De här kurserna är en del av det jobbet oavsett om du är senior eller junior. Helt enkel skapa än bättre effekt för att nå våra affärsmål.

Beskriv vad teamet gillar bäst med Campus Marketing Online?

Alla är överens om att det är väldigt givande. Oavsett ansvarsområde har vi ökat den generella förståelsen för varandras ansvar. Kurserna är lätta att genomföra när som helst och tävlingsmänniskor som vi är vill alla så klart ha alla rätt på testerna första gången 😊.

Mikrokurserna ligger tillgängliga via vår digitala utbildningsplattform dygnet runt och för att få teamet att ta del av kurserna la du upp en egen plan och fördelade ut ansvaret på teamet, berätta lite kort om det?

Vi har jobbat på fler sätt. Först la jag upp en plan där alla hade några utvalda kurser som man var ansvarig för. Den som var ansvarig för kursen presenterade sina reflektioner och fångade upp andras tankar. Det har funkat bra och engagemanget är stort från hela teamet. De senaste kurserna har vi faktiskt genomfört gemensamt i grupp och samtidigt reflekterat och snackat om innehållet. Det har också funkat bra. Alla ska genomföra alla kurser enskilt för att få sitt diplom för respektive kurs

Vad tycker ni om kursledarna?

Det funkar riktigt bra. Oerhört bra ledda kurser. Längderna och uppdelningen i avsnitt är lagom. En kurs med testet på slutet kan klämmas in på ett bra sätt någon gång under arbetsveckan.

Beskriv gärna varför du tycker andra företag ska satsa på Campus Marketing Online

Kurserna hjälper till att bidra till ett gemensamt språk och ett generellt kunskapshöjande oavsett ansvarsområde. Det gör att vi alla kan jobba mer effektivt både med långsiktigt varumärkesbyggande och det mer kortsiktiga och taktiska med en högre kunskapsnivå och inte minst säkra kunskapen kring de mer rättsliga frågorna.

Det har skapat bra diskussioner och reflektioner efteråt. Vi har ändrat vissa arbetssätt och tagit till oss utbildningarna direkt i det operativa arbetet.

Jag har även pratat om kursen i vår ledningsgrupp, både säljansvariga, Sverige chef och HR har varit en del av utbildningen på lite olika sätt. Det blir oerhört mycket lättare att jobba när fler i organisationen får en större förståelse för marknadsavdelningens jobb och hur allt hänger ihop.

Övre rad: Lena Rodin – Head of Marketing, Ulrica Samuelsson – Senior Project Manager B2C, Sofia Mårtensson – Trade coordinator B2B, Felix Hultin – university intern, digital communication, Fredrik Nilsson – Managing Director/Chief Commercial Officer Sweden. Undre rad: Filippa Rutgersson Communication & Market coordinator, Anders Thorén – Head of Communications

Läs mer och köp licenser till ditt team

Mikrokurser inom bland annat marknadsrätt, strategi, effekt och B2B-marknadsföring avsedda för individuella självstudier.
Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar