Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna artikel sikte på att uppdatera om vad som har hänt sedan vår senaste rapportering.  

Det ursprungliga förslaget från EU-kommissionen innefattade i korthet 

  • kriterier för hur miljöpåståenden i textform eller i en miljömärkning ska underbyggas och kommuniceras.   
  • krav på att dessa påståenden förhandsgranskas av en ackrediterad tredjepart innan de används i marknadsföring.    
  • krav som miljömärkningssystem behöver uppfylla, såväl privata som offentliga.   

Sedan förslaget presenterades av kommissionen har EU-parlamentet och Europeiska unionens råd arbetat med att ta fram sina respektive ståndpunkter och det är så småningom dessa två institutioner som måste enas om en slutlig regeltext. EU-parlamentet presenterade den 12 mars 2024 sin ståndpunkt. I den kan vi se vissa skillnader i förhållande till kommissionens ursprungliga förslag, däribland en viss öppning till ett lite mindre långtgående krav på förhandsgranskning. EU-parlamentets ändringsförslag innefattar bland annat 

  • särskilda krav på hur påståenden relaterade till klimatkompensationer ska underbyggas. 
  • en möjlighet för EU-kommissionen att besluta om att vissa miljöpåståenden kan undantas från kravet på förhandsgranskning.  
  • att ett beslut om förhandsgodkännande som huvudregel ska lämnas inom 30 dagar.  

Nästa steg är att även rådet tar fram sin gemensamma ståndpunkt. Det är osäkert när vi kan förvänta oss att de slutliga reglerna är överenskomna och klubbade, men vi följer utvecklingen och arbetar aktivt för att de slutliga reglerna ska bli så bra som möjligt.  

Om ni har några frågor, funderingar eller synpunkter rörande förslaget är ni välkomna att höra av er till oss. 

Ulrika Wendt, jurist    
[email protected]    
Jakob Rönnerbäck, jurist    
[email protected]    

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar