Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna artikel sikte på att uppdatera om vad som har hänt sedan vår senaste rapportering.  

Det ursprungliga förslaget från EU-kommissionen innefattade i korthet 

  • kriterier för hur miljöpåståenden i textform eller i en miljömärkning ska underbyggas och kommuniceras.   
  • krav på att dessa påståenden förhandsgranskas av en ackrediterad tredjepart innan de används i marknadsföring.    
  • krav som miljömärkningssystem behöver uppfylla, såväl privata som offentliga.   

Sedan förslaget presenterades av kommissionen har EU-parlamentet och Europeiska unionens råd arbetat med att ta fram sina respektive ståndpunkter och det är så småningom dessa två institutioner som måste enas om en slutlig regeltext. EU-parlamentet presenterade den 12 mars 2024 sin ståndpunkt. I den kan vi se vissa skillnader i förhållande till kommissionens ursprungliga förslag, däribland en viss öppning till ett lite mindre långtgående krav på förhandsgranskning. EU-parlamentets ändringsförslag innefattar bland annat 

  • särskilda krav på hur påståenden relaterade till klimatkompensationer ska underbyggas. 
  • en möjlighet för EU-kommissionen att besluta om att vissa miljöpåståenden kan undantas från kravet på förhandsgranskning.  
  • att ett beslut om förhandsgodkännande som huvudregel ska lämnas inom 30 dagar.  

Nästa steg är att även rådet tar fram sin gemensamma ståndpunkt. Det är osäkert när vi kan förvänta oss att de slutliga reglerna är överenskomna och klubbade, men vi följer utvecklingen och arbetar aktivt för att de slutliga reglerna ska bli så bra som möjligt.  

Om ni har några frågor, funderingar eller synpunkter rörande förslaget är ni välkomna att höra av er till oss. 

Ulrika Wendt, jurist    
[email protected]    
Jakob Rönnerbäck, jurist    
[email protected]    

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar