Max Apéria har varit byrårådgivare hos Sveriges Annonsörer i 18 år men nu är det dags att byta spår. Vi passade naturligtvis på att ställa några frågor för att summera hans erfarenheter.

Du har varit Sveriges Annonsörers byrårådgivare sedan 18 år tillbaka, under dessa år har du genomfört över hela 250 uppdrag ihop med våra medlemsföretag. Varför slutar du efter alla dessa år? 

Jag har ju tidigare jobbat på olika byråer och känner väl till hur deras vardag kan se ut. Så jag tänkte att jag ville summera erfarenheten av 18 år och cirka 250 uppdrag inom byråval och byråsamarbete och se om dessa erfarenheter kan vara till nytta för kommunikationsbyråer.

Vad har varit roligast i din roll som rådgivare?

Att få den positiva responsen och tacksamheten från medlemsorganisationerna i hur man hittar rätt kommunikationspartner och hur man utvecklar ett givande byråsamarbete.

Vad har varit svårast?

Den stora utmaningen har alltid varit att få fram ett så optimalt beslutsunderlag som möjligt för medlemmarna i deras byråvalsprocesser.

Vad kan köparna bli bättre på? 

Att utvärdera sina kommunikationsinvesteringar och utifrån det jobba tillsammans med sina byråer, och sätta kommunikationsmål och arbeta igenom bra briefer tillsammans med sina byråer.

Vad kan byråerna bli bättre på? 

Att förstå kundens vardag och att hjälpa kunden att strukturera kommunikationsarbetet.

Nu lämnar du samarbetet med Gunilla Bergh och Christina Wihlner Lentell från Engage Marketing i byrårådgivningen hos oss. Vad tycker du är det största värdet för våra medlemmar med vår byrårådgivning?

Det är att få sakkunnig hjälp om hur man utvecklar både en bra byråvalsprocess och ett ömsesidigt givande byråsamarbete.

Du har varit en stor inspiration för oss och våra medlemmar, tack för härliga år tillsammans! Var hittar man dig framöver? 

Jag fortsätter mitt arbete som konsult och nås på [email protected]e och på 070-7960774.

Se hur våra byrårådgivare Gunilla och Christina kan hjälpa dig

En bra byråpartner kan vara avgörande för att skapa marknadsföring som ger effekt.
Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar