Under sommaren har det varit stor aktivitet kring techplattformarna. Här kommer en kort sammanfattning av de största nyheterna.  

Google 

Tredjepartscookies består i Google Chrome 

Google väljer att fortsätta med 3:e partskakor i Googles webbläsare Chrome istället för att fasa ut dem, vilket tidigare varit planen. Google skriver att man kommer att vidareutveckla Chrome för att ytterligare lyfta fram användarens möjlighet att göra egna val. Läs Googles nyhetsinlägg här.  

Värt att beakta är att Google Chrome står för ca 60 procent av webbläsarna globalt, men att siffran i Sverige är klart lägre då vi är ett Apple tätt land och många använder i stället Safari som redan rensar cookies inom 24 timmar. 

Google i konkurrensrättslig domstolsprocess i USA 

Google är i en domstolsprocess i USA om Google söks dominans och en domare slog i måndags fast att “Google is a monopolist, and it has acted as one to maintain its monopoly”. I nästa steg kommer att beslutas vilka åtgärder som behöver vidtas för att en sund konkurrens ska återställas. Beslutet kan sannolikt komma att överklagas och vi får invänta vilka konsekvenser eventuellt framtida beslut kan få för Googles söktjänst. Läs AP:s artikel om processen här

Meta 

EU-riktar kritik mot Facebook och Instagrams ”pay or consent”-tjänst  

Meta lanserade tidigare i år ny abonnemangstjänst för tjänsterna Facebook och Instagram som går ut på att användare inom EU, EES och Schweiz kan välja mellan att betala en månadsavgift för att använda Facebook och Instagram utan några annonser. Alternativt kan användarna välja att fortsätta använda tjänsterna gratis men då få del av annonser som är relevanta för dem. Från EU riktas nu kritik mot att utrullningen av affärsmodellen kan ha gjorts på ett sätt som strider mot EU:s konsumentskyddande regler och man förväntar sig åtgärder från Meta, läs EU-kommissionens pressmeddelande här.  

Det pågår även parallella utredningar gällande om Metas ”pay or consent”-lösning är förenlig med dataskyddsregler och unionens nya plattformsregler. Mer information om dessa processer går också att läsa om i kommissionens pressmeddelande.  

TikTok 

TikTok kan förbjudas i USA på grund av kinesiskt ägande 

Nyheten kom under våren att en ny lagstiftning antagits i USA som kan förbjuda appen i USA. Sedan dess har TikTok stämt USA för att blockera den nya lagen. Läs mer på SVT nyheter här.

Bytedance ägare av TikTok träffas av EU:s nya DMA-regelverk 

Inom EU har Bytedance (TikTok) bestridit att man inom ramen för den nya plattformslagstiftningen Digital Markets Act (DMA) klassificerats som en så kallad Grindvakt. Att klassificeras som grindvakt innebar att aktören träffas av den nya lagens krav.  Läs mer om vad DMA innebär på EU-kommissionens webbplats. Under sommaren kom dock beslut från EU-domstolen där domstolen avfärdar TikToks invändningar. Ta del av EU-domstolens pressmeddelande här.  

X – tidigare Twitter 

X stämmer GARM 

Elon Musk och X har stämt GARM, WFA och ett antal annonsörer. GARM är branschens självreglering för Brand Safety och Brand Suitability och syftar till att skapa trygga annonsmiljöer för annonsörer i sociala medier. Läs mer om GARM på vår webbplats här och om stämning på Digiday:s webbplats här.  

Stämningen har lett till att WFA nu väljer att upplösa GARM eftersom det är en icke vinstdrivande organisation med begränsade resurser, läs mer hos Omni här.

Alla dessa frågor pågår just nu och vi bevakar kontinuerligt utvecklingen och kommer rapportera löpande om vad som sker. Har ni frågor hör gärna av er. 

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss.   

Peter Mackhé, Medieexpert 
[email protected]


Ulrika Wendt, jurist  
[email protected]  
 

Jakob Rönnerbäck, jurist  
[email protected]  

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar