Vi lanserar ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. 

Det som förut var två olika avtal, ett för totalt rättighetsförvärv och ett för begränsat rättighetsförvärv har nu slagits samman till ett och samma avtal där man i själva avtalet väljer omfattningen av rättighetsförvärvet. Avtalet finns i en pdf-version och i en word-version.  

Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som Film & TV-Producenterna står bakom och därmed förordar genom detta avtal. Det står självklart avtalsparterna fritt att genom den ändringsbara word-versionen anpassa avtalet till den specifika avtalssituationen om det finns ett behov av detta.  

Vår förhoppning är att det nya avtalet blir en bra hjälp för er som ska förhandla om nya reklamfilmer, informationsfilmer eller andra kommunikationsfilmer. 

Relaterade artiklar

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…
Fler artiklar