Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans med EU-kommissionen och konsumentskyddsmyndigheterna i ytterligare 21 länder, granskat hur influencers efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.

Närmare 600 influencers inlägg har granskats varav 97% postade inlägg med kommersiellt innehåll men där alltså bara en av fem systematiskt redovisade att det var reklam. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: Många influerare slarvar med reklammarkering | Konsumentverket och EU-kommissionens pressmeddelande: Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) Results of a screening (“sweep”) of social media posts (europa.eu) 

För dig som använder en influencer för marknadsföring, ta hjälp av vår guide som du som medlem kan ladda ner här: https://www.sverigesannonsorer.se/kunskap/guider/marknadsforarens-guide-till-influencer-marketing/ 

/Ulrika Wendt, jurist
[email protected]

Jakob Rönnerbäck, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar