Pressmeddelande 13 september 2022

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Dagens mediemarknad har förändrats i snabb takt sedan det senaste dokumentet tecknades 2011. Vi har idag en helt annan mediemarknad där den digitala annonseringen nu står för drygt hälften av medieinvesteringarna. Sättet att köpa på har helt och hållet förändrats i grunden och det är viktigare med full transparens nu än någonsin tidigare.

”Dagens annonsmarknad har förändrats oerhört de senaste 10 åren och framför allt de senaste åren dels med nya GDPR som man måste förhålla sig till, samt att vi har en alltmer digital annonsmarknad som skapar både nya möjligheter och problem med transparensen. Det nya samsynsdokumentet kommer synliggöra och förklara vad som bör regleras i ett mediebyråavtal” Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer.

Alla ersättningar från publicister och/eller tekniska plattformar till mediebyrå, oavsett vad de kallas (annonsör-/mediebyråersättning, hanteringsersättning, kreditriskersättning, informationsersättning, kassarabatt, provision, AVB’s, etcetera) så skall dessa alltid redovisas till annonsören med full insyn för alla gjorda annonsköp.

Vi har även det nya regelverket GDPR att förhålla oss till när vi delar data med tredje part. De nya rekommendationerna är anpassade till dagens alltmer digitala mediemarknad samt den nya GDPR lagstiftningen, så att både annonsör och mediebyrå har gemensamma förhållningsregler när det gäller medieplanering och annonsköp.

”Mediebyråernas roll är under konstant förändring, idag står den digitala annonseringen för drygt hälften av medieinvesteringarna vilket påverkar hur man köper annonser. Det nya samsynsdokumentet förklarar och klargör hur ett samarbete mellan mediebyrå och annonsör bör utformas så att båda parter känner sig trygga i ett långsiktigt samarbete.” Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer.

Om vi ska få till en fungerande och transparent mediemarknad är det viktigt att medlemmar i Sveriges Mediebyråer står bakom föreningens stadgar och även samsynsdokumentet vid förmedling av annonser för Sveriges Annonsörers medlemmar.

Rekommendationerna för samarbete mellan annonsör och mediebyrå är en bra grund för ett lyckat samarbete mellan medlemmar hos Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.

Ladda ner Samsynsdokumentet

För mer information:

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
0702-29 66 90
[email protected]

Peter Mackhé, mediexpert Sveriges Annonsörer
0705-36 90 04
[email protected]

Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer
070-641 03 92
[email protected]

Relaterade artiklar

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…
Fler artiklar