Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Dagens mediemarknad har förändrats i snabb takt sedan det senaste dokumentet tecknades 2011. Vi har idag en helt annan mediemarknad där den digitala annonseringen nu står för drygt hälften av medieinvesteringarna. Sättet att köpa på har helt och hållet förändrats i grunden och det är viktigare med full transparens nu än någonsin tidigare.

”Dagens annonsmarknad har förändrats oerhört de senaste 10 åren och framför allt de senaste åren dels med nya GDPR som man måste förhålla sig till, samt att vi har en alltmer digital annonsmarknad som skapar både nya möjligheter och problem med transparensen. Det nya samsynsdokumentet kommer synliggöra och förklara vad som bör regleras i ett mediebyråavtal” Peter Mackhé, medieexpert Sveriges Annonsörer.

Alla ersättningar från publicister och/eller tekniska plattformar till mediebyrå, oavsett vad de kallas (annonsör-/mediebyråersättning, hanteringsersättning, kreditriskersättning, informationsersättning, kassarabatt, provision, AVB’s, etcetera) så skall dessa alltid redovisas till annonsören med full insyn för alla gjorda annonsköp.

Vi har även det nya regelverket GDPR att förhålla oss till när vi delar data med tredje part. De nya rekommendationerna är anpassade till dagens alltmer digitala mediemarknad samt den nya GDPR lagstiftningen, så att både annonsör och mediebyrå har gemensamma förhållningsregler när det gäller medieplanering och annonsköp.

”Mediebyråernas roll är under konstant förändring, idag står den digitala annonseringen för drygt hälften av medieinvesteringarna vilket påverkar hur man köper annonser. Det nya samsynsdokumentet förklarar och klargör hur ett samarbete mellan mediebyrå och annonsör bör utformas så att båda parter känner sig trygga i ett långsiktigt samarbete.” Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer.

Rekommendationerna för samarbete mellan annonsör och mediebyrå är en bra grund för ett lyckat samarbete mellan medlemmar hos Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.

Se hela vårt kunskapbibliotek

Ta del av och ladda ner fler rekommendationer, avtalsmallar, guider och rapporter.
Relaterade artiklar

I verktygslådan inför 2023

När konjunkturen viker och konsumenterna får snävare ekonomiska ramar, väcks nya frågor för marknadsförare om hur de ska agera. Fler än tidigare har dock tagit till sig den kunskap som tidigare lågkonjunkturer givit.

Nu är det dags att jobba med P som i Pris

När lågkonjunkturen kommer måste marknadsförare bli mer affärsmässiga, arbeta med ekonometri och lära sig förstå priset som marknadsföringsverktyg. Les Binet beskrev nyligen i ett webbinarium hur man bör tänka.

Viktigare vara minnesvärd än klickbar

B2B-kunder är sällan på marknaden för köp. Det innebär att det är minst lika viktigt att skapa mental tillgänglighet för marknadsförare inom B2B som för deras kollegor inom B2C.

Månadens Case: Telia ”Gör det enklare att vara småföretagare”

Mitt i pandemikrisen lyckades Telia kommunicera helhetslösningar och rådgivning till småföretagen på ett sätt som skapade mer emotionell koppling till varumärket. Det lyckades så bra att Telia belönades med 100-watt i kategorin Företag…
Fler artiklar