Ett högaktuellt ämne som det bubblar kring är miljöpåståenden i kommunikation, därför bjuder vi in till ett webinar för att bena ut och förtydliga vad som gäller när det kommer till marknadsföringslagen samt självreglering

Om dagens webinar

Ett högaktuellt ämne som det bubblar kring är miljöpåståenden i kommunikation, därför bjuder vi in till ett webinar för att bena ut och förtydliga vad som gäller när det kommer till marknadsföringslagen samt självreglering.

I takt med att miljö- och klimatarbetet växlas upp och i kombination med ökat konsumentintresse ser många företag också ett behov av att kunna berätta vad de gör. Samtidigt råder det stor osäkerhet om vad man kan och bör kommunicera.

Begrepp som klimatpositiv och nettonollutsläpp är två exempel på termer som snabbt vuxit i popularitet de senaste åren, men där det rått osäkerhet om när och hur de på ett ansvarsfullt sätt kan användas i marknadskommunikation.

Välkommen!

Det här får du veta mer om:

  • Vilka regler som finns och hur man som företag bör tänka för att följa regelverket
  • Exempel på olika miljöpåståenden och vilka krav på bevisning som finns
  • Konkreta fall för att du ska få en bättre förståelse för vad som gäller

Tillsammans med Elisabeth Trotzig från Reklamombudsmannen går vi igenom vilka regler som finns och hur ni som företag bör tänka för att följa regelverket.

Detta webinar är via Zoom och är ett samarbete mellan Sveriges Annonsörer och Reklamombudsmannen, utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer och för finansiärer av Reklamombudsmannen.

Detta webinar kommer inte att spelas in.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Föreläsare

Elisabeth Trotzig

Reklamombudsman
Reklamombudsmannen

Gunilla Welander

Jurist
Reklamombudsmannen

Ulrika Wendt

Jurist
Sveriges Annonsörer

Karin Grohman

Pl Hållbar Kommunikation
Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

CommToAct Planet: Stärk hållbarhet inom digital marknadsföring

Välkommen till ett webinar med CommToAct Planet, du kommer få veta mer om den senaste utvecklingen inom hållbarhetsstandarder med fokus på att främja hållbarhet inom digital reklam.

WFA Spotlight: Creativity & Leadership

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…

WFA Spotlight: Trends and Tactics in Generative AI for Marketing Professionals

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…

CommToAct People: Sponsring och hållbarhet i en CSRD-driven värld

Välkommen till en trendspaning med Anders Lindén, VD på Tango Brand Alliance, där han berättar mer om det hållbarhetsfokus som växt fram på sponsringsmarknaden senaste tiden och illustrerar med både svenska och internationella…
Fler event