Kulturdepartementet
Enheten för medier, film och idrott
103 33 Stockholm

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen för landets annonsörer och har funnits sedan 1924. Sveriges Annonsörer är världens största annonsörorganisation och har idag cirka 550 medlemsföretag som står för hälften av de samlade reklam- och medie-investeringarna i landet.

Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken.

Sveriges Annonsörer har beretts tillfälle att komma med synpunkter på ovan nämnda betänkande och vill anföra följande.

Sveriges Annonsörers anser att en övergång från FM-sändningar till marksänd digitalradio innebär fördelar för marknadens aktörer. En av de främsta fördelarna är att kommersiella aktörer såväl som public service bolagen på så vis ges möjligheter att både öka och bredda sitt kanalutbud. Precis som utredningen ger uttryck för kan ett digitalt marknät ge ett utökat och mer lyssnaranpassat utbud som i sin tur ökar mångfalden.

En digital marksänd radio öppnar även upp för nya aktörer att ge sig in på en marknad, vilket idag inte är möjligt. Nya aktörer på marknaden kan i sin tur ge positiva effekter som gynnar konkurrensen. Samtidigt som marksänd digitalradio gör att marknadens aktörer får konkurrera på något mer lika villkor. I anslutning till konkurrensrättsliga aspekter förtjänar det även att nämnas att Sveriges Annonsörer av konkurrensrättsliga skäl förespråkat ett borttagande av koncessionsavgifterna under en längre tid.

Sveriges Annonsörer hyser dock ett önskemål om att tidplanen, om möjligt, borde vara ännu kortare och att man bör arbeta för ett införande av digitalradio så snart det är möjligt.

I övrigt har Sveriges Annonsörer inget att erinra emot de i betänkandet presenterade förslagen till förändringar.

Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd

Relaterade artiklar

Remissyttrande – revidering av Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare till konsumenter, dnr: 2024/1195

Sveriges Annonsörer har inga stora synpunkter på råden i sig, vi föreslår dock ett mindre förtydligande under 1.3.3. stycke 2 där en hänvisning görs till avsnitt 3. Här kan man möjligen uppfatta det…

Remissyttrande – Kompletterande bestämmelser till EU:sförordning om politisk reklam, DS 2024:27

Sveriges Annonsörer är generellt sett positiva till den bakomliggande förordningens syfte, det vill säga en ökad transparens för politisk reklam. Genom de nya reglerna ges reklammottagare bättre förutsättningar att identifiera politiska reklammeddelanden och…

Remissyttrande – Betänkandet Ett nytt konsumentkreditdirektiv, SOU 2024:69 

Sveriges Annonsörer har i remissvaret nedan valt att fokusera på de lagrum som vi i första hand anser träffar våra medlemmar. Att vi inte kommenterat samtliga förslag ska varken ses som ett tillstyrkande…

Remissyttrande – förslag till Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter

Sveriges Annonsörer delar lagstiftarens målsättning att säkerställa en hög nivå av konsumentskydd vad gäller marknadsföring av krediter. Vi har dock vissa synpunkter på de informationskrav som ställs i de föreslagna föreskrifterna, bland annat…
Fler artiklar