Februari 2025

Välkomna till det andra nyhetsbrevet från CommToAct. Nyhetsbreven från CommToAct är tänkta att komma två gånger per år och fokuserar på vad som hänt inom initiativet.

Sedan senaste nyhetsbrevet i september 2024 så har det varit en del turbulens i de frågor CommToAct driver med politisk osäkerhet och svag konsumtion.

Här är initiativ som CommToAct, där vi går samman och hittar kraft hos varandra, mer viktiga än någonsin! Tack för att ni följer och engagerar er för frågor som är avgörande för hur vi bygger hållbara företag och samhällen tillsammans genom kommunikation.

Vad är då CommToAct?
CommToAct är ett initiativ för att öka kunskapen kring hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen. Inom CommToAct jobbar vi med två områden, Planet och People. Allt arbete drivs genom våra kommittéer och arbetsgrupper som består av fantastiska personer från våra medlemsföretag och även experter inom olika fokusfrågor.

Genom CommToAct vill vi sprida kunskap och inspirera till handling.

CommToAct Planet

Vi jobbar med två fokusområden inom Planet.

  1. Minska klimatpåverkan från branschen
  2. Nollvision mot Greenwashing och Greenhushing

Här kommer lite axplock från vad som gjorts inom inititativet under hösten 2024.


➤ CommToTalk Planet: CSRD vad innebär det för kommunikationsbranschen?
Med Helena Mueller, Director, BRS Sustainable Business på Grant Thornton och Karin Grohman, verksamhetsansvarig på CommToAct. Se webbinaret här→ CommToTalk Planet


➤ CommToTalk Planet: Hur kan vi tänka strategiskt kring hållbarhet inom marknadsföring, kommunikation och media?
Med Karin Grohman, Verksamhetsansvarig CommToAct och Gabrielle Persson CPO på SeenThis. Medverkar i panelsamtalet gör Lisa Blom från Google, Björn Vilson från GroupM, Johanna Nyberg från Tele2 samt Lisa Carnbrand från Tele2.
Se webbinaret här → CommToTalk Planet

➤ CommToTalk Planet: I hållbarhetens tecken
Med Martin Behm, från den hållbarhetsinriktade varumärkesbyrån Make Thrive
Se webbinaret här → CommToTalk Planet

🌱 Du hittar mer inspiration och kunskap på CommToAct Planet → https://bit.ly/3QlBOsv

CommToAct People

Vi jobbar med tre fokusområden inom People.

  1. Hälsa och Friskfaktorer inom branschen
  2. DEI på arbetsplatsen
  3. DEI i marknadskommunikation
  4. Digital inkludering (ny arbetsgrupp för hösten -24)

Här är ett axplock av vad vi lanserat under året:

➤ CommToTalk People: Omtänksamhet ger lönsamhet – en gudie för en mer hållbar bransch
Med Hanna Riberdahl VD på Sveriges Annonsörer och Henrik Jansson grundare av CoRate
Se webbinaret här → CommToTalk People

➤ CommToTalk People: Digital inkludering. Rättighet, skyldighet eller helt enkelt en bra affär?
Med Annette Tannerfeldt VD på SWEDMA och Lennart Engelhardt grundare FUNKA
Se webbinaret här → CommToTalk People

➤ CommToTalk People: Trygga relationer ger framgångsrika projekt och affärsresultat

Med Karin Grohman CommToAct, Gunilla Bergh  Engage Marketing och Henrik Jansson på CoRATE

Se webbinaret här → CommToTalk People

🌱  Du hittar mer inspiration och kunskap på CommToAct People → https://bit.ly/3xY3EEr

Vad händer i vår?

INSPIRATION

Vi har planerat för fler webinar från olika arbetsgrupper där ni får inspiration från andra i branschen. Ni hittar all information löpande genom att följa oss på LinkedIn.

Almedalen, vi är här och ses gärna och pratar om vad vi gör och hur vi kan driva frågorna framåt.

TÄVLING
Nu är anmälan till CommToAct Digital Inclusion Award 2025 öppnad, en utmärkelse som hyllar företag, byråer och eldsjälar som banar väg för ett mer inkluderande digitalt samhälle.

Den nya lagen om digital tillgänglighet, som träder i kraft den 28 juni 2025, ställer höga krav på över 16 000 svenska företag och påverkar 7,6 miljoner konsumenter.

Utmärkelsen är en möjlighet att visa upp framgångsrikt arbete med digital tillgänglighet, inspirera andra och sätta agendan inför framtiden.

Läs mer här och tävla här → Digital Inclusion Award

Du hittar löpande information på vår nya CommToAct’s LinkedIn kanal samt på alla medlemsföretags LinkedIn och hemsidor så skynda följ HÄR!

Hoppas vi ses i våra kanaler!

Om du har frågor, engagera dig eller vill veta mer om CommToAct, kontakta verksamhetsansvarig Karin Grohman, [email protected].

Läs mer på commtoact.se

Augusti 2024

Vad är CommToAct?


CommToAct är ett initiativ för att öka kunskapen kring hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen. Inom CommToAct jobbar vi med två områden, Planet och People. Allt arbete drivs genom våra kommittéer och arbetsgrupper som består av fantastiska personer från våra medlemsföretag och även experter inom olika fokusfrågor. Det är ni som får oss att utvecklas och bli ännu bättre på att utmana staus quo och påverka samhället genom att utnyttja kraften bakom kommunikationen och bli en del av lösningen!

Vi som jobbar med marknadsföring och kommunikation har inte alla svar — men vi har ett stort ansvar. Ett bevis på att CommToAct behövs är att vi nyligen fått beviljat EU-stöd för att kartlägga vilket kompetensbehov som finns inom branschen, insikter som kommer delas med er nu under hösten!

Genom CommToAct vill vi sprida kunskap och inspirera till handling, branschorganisationerna som står bakom CommToAct är IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer och SWEDMA.

CommToAct Planet

Vi jobbar med två fokusområden inom Planet.

  1. Minska klimatpåverkan från branschen
  2. Nollvision mot Greenwashing och Greenhushing

Här är ett axplock av vad vi lanserat under våren

➤ Nytt globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp – ”Global Media Sustainability Framework” är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.
Ladda ner ramverket → https://bit.ly/3xmo0Hs

➤ CommToAct Planet ”Guide för hållbara medieköp” en guide för att minska växthusgaser inom reklam och marknadskommunikation med fokus på medieköp.
Ladda ner guiden → https://bit.ly/3XollaO

➤ ”Översiktslista: regler, standarder och vägledning”, en värdefull översikt över de regler, standarder och vägledningar som finns för marknadsföring med miljöpåståenden ur ett legalt perspektiv. En ovärderlig resurs för alla inom branschen!
Läs mer här → https://bit.ly/3WWeAwj

🌱  Du hittar mer inspiration och kunskap i våra inspelade webinar
→ https://bit.ly/4cfJQut

Läs mer om CommToAct Planet → https://bit.ly/3QlBOsv

CommToAct People

Vi jobbar med tre fokusområden inom People.

  1. Hälsa och Ohälsa inom branschen
  2. DEI på arbetsplatsen
  3. DEI i marknadskommunikation

Här är ett axplock av vad vi lanserat under våren:

➤ Tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen. Guiderna syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa.
De tre guiderna är:
Omtänksamhet ger lönsamhet – en kraftsamling för att hantera psykisk ohälsa i branschen
Snabbguide – rekrytera på potential istället för magkänsla
Medieguide för inkluderande kommunikation
Läs mer & ladda ner guiderna → https://commtoact.se/guider-checklistor-rapporter/

🌱  Du hittar mer inspiration och kunskap i våra inspelade webinar
https://commtoact.se/webinar-utbildningar/

Läs mer om CommToAct People → https://bit.ly/3xY3EEr

Vad händer i höst?

Vi har bland annat planerat för fler webinar

  • Hur minskar vi vårt klimatutsläpp inom reklamproduktion och mediaköp?
  • Vilka fem faktorer är det som påverkar vårt mående och hur kan vi jobba med dem?

Du kommer hitta information om dessa på våra respektive LinkedIn-kanaler samt hemsidor så skynda följ!
Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA.

Om du har frågor eller vill veta mer om CommToAct, kontakta verksamhetsansvarig Karin Grohman[email protected].