Resultatrapport för Sverige efter World Federation of Advertisers (WFA) och världens andra globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen.

Diversity Headlines

There is relatively good representation across all minority groups (gender, ethnicity, religion, sexual orientation) compared to market census data with the exception of disability (12% of respondents are disabled vs 20% national average). Looking at seniority and indicative pay gaps, the proportion of women and national minorities decreases at senior levels, and there appears to be a pay gap at all levels below C-suite within both characteristics.

Inclusion Headlines

Sweden scores better than the global Inclusion Index benchmark (66% vs 63%), however the 2023 score is 3 ppts below the 2021 census result (69%). Respondents are less likely to agree that their company is actively taking steps to be more diverse and inclusive (60% vs 72% global average), and only 30% agree things have improved in terms of the industry becoming more diverse and inclusive in the last 2 years (vs 50% global average).

Cost of turnover data shows that there is a potential risk of churn with 11% of respondents either indicating they are likely to leave the industry based on a lack of inclusion and diversity or preferring not to answer this question. This rises to 25% for disabled respondents.

Sense of belonging is lower across all minority groups when compared with majority respondents. Of all minority groups, national minority respondents were the most to report being discriminated against and having experienced career obstacles.

36% of respondents believe that age can be a hindrance at their company, this increases amongst younger age groups, eg 63% for 18-24 year olds. We see a similar picture with family status, with 39% of those who have caregiving responsibilities indicating they believe that family status hinders one’s career at their company.

Relaterade artiklar

Kommunicera rätt hållbarhetsmål!

Företagen kan göra mycket för att bidra till FN:s hållbarhetsmål. Men de måste veta vilka mål som lämpar sig bäst för dem att kommunicera och på vilket sätt. Liksom om de bör kommunicera…

Glöm tratten – det räcker med två pusselbitar

Vi har länge trott på marknadsföringstrattens många steg, men sanningen är enklare: det finns bara två sorters kunder – de som ska köpa nu och de som kanske ska köpa sen.

Den bästa reklamen – om konsumenten själv får välja

För en tid sedan presenterade Kantar vinnarna i sin årliga ”Creative Effectiveness Awards” vid ett frukostseminarium i Stockholm tillsammans med Sveriges Annonsörer. Där berättade också två framgångsrika svenska varumärken om sina kampanjer.

Effektplaneringsguiden – hjälpmedel för högre effekt

Syftet med den Effektplaneringsguiden är att samla en del av den klokskap, empiri och de erfarenheter som har utvecklats under årens lopp, så att det finns ett antal konkreta och tydliga råd samlade…
Fler artiklar