Resultatrapport för Sverige efter World Federation of Advertisers (WFA) och världens andra globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen.

Diversity Headlines

There is relatively good representation across all minority groups (gender, ethnicity, religion, sexual orientation) compared to market census data with the exception of disability (12% of respondents are disabled vs 20% national average). Looking at seniority and indicative pay gaps, the proportion of women and national minorities decreases at senior levels, and there appears to be a pay gap at all levels below C-suite within both characteristics.

Inclusion Headlines

Sweden scores better than the global Inclusion Index benchmark (66% vs 63%), however the 2023 score is 3 ppts below the 2021 census result (69%). Respondents are less likely to agree that their company is actively taking steps to be more diverse and inclusive (60% vs 72% global average), and only 30% agree things have improved in terms of the industry becoming more diverse and inclusive in the last 2 years (vs 50% global average).

Cost of turnover data shows that there is a potential risk of churn with 11% of respondents either indicating they are likely to leave the industry based on a lack of inclusion and diversity or preferring not to answer this question. This rises to 25% for disabled respondents.

Sense of belonging is lower across all minority groups when compared with majority respondents. Of all minority groups, national minority respondents were the most to report being discriminated against and having experienced career obstacles.

36% of respondents believe that age can be a hindrance at their company, this increases amongst younger age groups, eg 63% for 18-24 year olds. We see a similar picture with family status, with 39% of those who have caregiving responsibilities indicating they believe that family status hinders one’s career at their company.

Relaterade artiklar

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…
Fler artiklar