Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett tydligt sätt visa vad som är reklam.

För att stötta marknadens aktörer lanserar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) och IAB Sverige en gemensam branschrekommendation för reklammarkering vid influencer marketing i sociala medier.

Rekommendationen utgår från gällande regler i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) marknadsföringskod samt praxis från både domstol och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Den innehåller konkreta råd om när och hur reklam ska märkas ut, vilka formuleringar som är lämpliga, och hur placering och tydlighet påverkar mottagaren.

Syftet är att göra det enklare för varumärken, byråer och influencers att säkerställa att de följer gällande regler – samtidigt som det bidrar till en sundare och mer förtroendeingivande marknad.

Undvik fallgropar – använd våra mallar, avtal & rekommendationer

Underlätta ditt arbete genom att använda vårt material vid pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal.
Relaterade artiklar

Hälften av svenska företag gör motsatsen till forskarnas rekommendation för att skapa tillväxt

Enligt rapporten Hur varumärken växer i Sverige framkommer det dock att även om 7 av 10 chefer instämmer i att varumärkesbyggande bidrar till ökad marknadsandel, arbetar endast hälften av svenska företag aktivt med…

CX – fokusera på det som spelar roll för kund och affär

I detta webinar får vi höra mer om Customer Experience Management (CXM). Att få ihop alla kontaktpunkter. Att ta ansvar för helheten. Att se till att upplevelsen är något som faktiskt styr hur…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…
Fler artiklar