Sveriges Annonsörer i Almedalen
IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikationsbyråer och Sveriges Annonsörer tar ett samlat grepp för att hantera två av framtidens stora utmaningar.
1. Respekt för konsumenten: På grund av att vi har överutnyttjat de tekniska möjligheterna som digitaliseringen har gett oss pågår nu ett antal omfattande regleringar på EU-nivå som får stor påverkan på hur vi kan jobba med den riktade marknadsföringen framåt. Hur kan vi agera mer ansvarsfullt för att öka förståelsen för hur data kan användas på ett hållbart sätt?
2. Bidra till klimatmålen: Traditionellt sett ses reklam som en ”konsumtionsdrivare”, som står i strid med ambitionerna om ett hållbart samhälle. Vi är övertygade att vi kan vara en katalysator för mer hållbart tänkande och beteende. Det kräver ett arbete för att både kunna mäta klimatpåverkan av själva reklamen och främja attityder och beteenden som hjälper till att möta de utmaningar som finns gällande miljö och klimat. Går det att kombinera lönsam tillväxt med hållbar tillväxt?
På scen i Almedalen:
Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
Hanna Riberdahl, vd, Sveriges Annonsörer
Karin Grohman, programansvarig för branschens hållbarhetsinitiativ, Sveriges Annonsörer
Inspelning: Kommunikationsarenan Resumé och Dagens Media, Almedalen 6 juli