Lär dig mer om marknadsjuridik i den digitala världen! Dessa två utbildningstillfällen som ingår i medlemskapet vänder sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor, vi har delat upp innehållet på två halvdagar.

Agenda Dag 1, fredag 18/11 kl. 09-12

  • Marknadsföring eller redaktionellt innehåll?
  • Juridiken kring influencers och parternas ansvar vid samarbeten med influencers i sociala medier och podcasts.
  • Reklamidentifiering och sändarangivelse i den digitala miljön exempelvis i sociala medier
  • Influencermarketing avtalsfrågor, regler och rättspraxis
  • God marknadsföringssed
  • Om innehåll i marknadsföring t ex miljöargument och vilseledande reklambudskap såsom bäst, störst och påstående om marknadsledande ställning eller renommésnyltning
  • Den omvända bevisbördan och bevisfrågor i marknadsföring
  • Åberopanden av undersökningar, tester och möjlighet att använda jämförelser med exempelvis konkurrenter i reklam
  • Prisangivelser i marknadsföring samt kampanjer och andra rabatter
  • De nya reglerna i marknadsföringslagen t ex om krav på konsumentrecensioner, prisinformation vid prissänkningar och sanktioner

Med reservation för eventuella ändringar i agendan.

Agenda Dag 2, fredag 2/12 kl. 09-12

  • Tävlingar och reklamlotterier. Fritt fram med reklamlotterier med nya spellagen?
  • Obeställd reklam och annan individuell kommunikation
  • Om marknadsföring och integritet: om cookies och andra liknande tekniker och insamling av uppgifter m.m.
  • Upphovsrätt med fokus på den digitala miljön: licensvillkor och rättigheter till text och bild på Facebook och andra sociala medier
  • Kort om den pågående upphovsrättsöversynen
  • Ansvarsfrågor för Facebook-sidor och andra sociala plattformar
  • Kort om pågående lagstiftningspaket t ex Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA)
  • Modellskydd och avbildade personer
  • GDPR och dess påverkan på marknadsrätten och modellskyddet
  • Branschavtal
  • Summering och reflektioner

Anmäl dig till Dag 2 här

Det praktiska

Marknadsjuridik i den digitala världen sker digitalt via Zoom mellan klockan 09:00-12:00 (spelas inte in).
Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Kostnad

Medlem i Sveriges Annonsörer: ingår i medlemskapet
Kostnad för icke medlemsföretag (endast annonsör/köpare): 8 000 kr exkl moms per person

Föreläsare

Cecilia Torelm Tornberg

Asvokat
Advokatfirman MarLaw

Ulrika Wendt

Jurist
Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Kurs: Varumärkeseffekt

I den här kursen fokuserar vi därför på vad som är de viktigaste målen att mäta och hur dessa kan kopplas till hur de skapar värde för affären.

Kurs: Strategisk varumärkeskommunikation

I den här kursen studerar vi ett antal aktuella case och går igenom de principer som kännetecknar framgångsrik varumärkeskommunikation som klarar av att utveckla varumärken över tid samtidigt som de driver försäljning här…

Kurs: Varumärkespositionering

I den här kursen går vi igenom olika delar som kan ingå i en strategi och plan för att utveckla ett varumärke. Vi fokuserar lite extra på vad som kännetecknar agerbara strategier som…

Kurs: Varumärkesteori

I den här kursen går vi igenom de viktigaste teorierna, sedan avslutar vi med att du får formulera din filosofi utifrån det varumärke du arbetar med och dess förutsättningar.
Fler event