Affärsplanen ger förutsättningarna för marknadsplanen – och vice versa: marknadsplanen ska visa hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och mål. För att få ledningens öra behöver du resonera på deras villkor och med deras språk.

Utbildning i marknadsstrategi

För att få ledningens öra behöver du resonera på deras villkor och med deras språk. Men samtidigt också balansera mellan t ex långsiktigt varumärkesbyggande för framtida intäkter parallellt med aktivering och försäljning i närtid; mellan att öka antalet nya kunder och behålla de befintliga o s v. Här diskuterar vi vad du ska prioritera, hur du kan argumentera för det och hur det ska följas upp.

Kursinnehåll:

  • Affärsbaserad marknadsplanering – hur bygger marknadsföring och kommunikation intäkter och lönsamhet.
  • Styrning och effektredovisning – tre sätt att utveckla bättre marknadsföring som ger högre effekt
  • Grundläggande ekonomi för marknadsförare – marginaltillskott eller ROI?
  • Marknadsföring för din CFO
  • Att bygga en marknadsplan som bas för marknadsföringsbudgeten

Om utbildningen

Datum
24 september 2025, klockan 13:00-16:00

Kostnad per kurs
4 400 kr/per person och kurs för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Pris för icke medlem 5 500 kr/per person. Priser exkl moms.

Kursansvarig
Mats Rönne, senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation med över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux.

Begränsat antal platser och först till kvarn gäller.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected]

Föreläsare

Mats Rönne

Senior rådgivare
OffPist Management

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Kurs: Varumärkeseffekt

I den här kursen fokuserar vi därför på vad som är de viktigaste målen att mäta och hur dessa kan kopplas till hur de skapar värde för affären.

Kurs: Strategisk varumärkeskommunikation

I den här kursen studerar vi ett antal aktuella case och går igenom de principer som kännetecknar framgångsrik varumärkeskommunikation som klarar av att utveckla varumärken över tid samtidigt som de driver försäljning här…

Kurs: Varumärkespositionering

I den här kursen går vi igenom olika delar som kan ingå i en strategi och plan för att utveckla ett varumärke. Vi fokuserar lite extra på vad som kännetecknar agerbara strategier som…

Kurs: Varumärkesteori

I den här kursen går vi igenom de viktigaste teorierna, sedan avslutar vi med att du får formulera din filosofi utifrån det varumärke du arbetar med och dess förutsättningar.
Fler event