Marknadsstrategi som skapar effekt
Jag vill anmäla migUtbildning i marknadsstrategi
För dig som vill skapa en marknadsstrategi som driver affär och ger kraft att prioritera – från start till bevisad affärseffekt.
I en tid där marknadsavdelningar förväntas göra mer och mer – men samtidigt har allt svårare att visa affärsvärde och effekt – blir en sak tydlig: utan en stark marknadsstrategi som tydligt kopplar till affärens ambitioner riskerar insatserna att bli splittrade. Det produceras fler kampanjer, fler aktiviteter och fler kanaler adderas – och vi ges sällan tid att lyfta blicken för att se helheten och kopplingen till företagets affärsmål.
Det här är utbildningen som hjälper dig att ta kommandot och få kontroll över marknadsstrategin. Du får strukturer och konkreta verktyg för att bygga en strategi som utgår från både affärsstrategi och varumärkesstrategi – och som gör det lättare att prioritera och våga välja bort.
Information om programmet
För vem
Utbildningen vänder sig till dig som ansvarar för marknadsföringen i bolaget/verksamheten, och/eller ansvarar för att sätta och följa upp marknadsföringsbudgeten, t ex du som
- Är marknadschef eller motsvarande, och vill få en genomgång av verktyg, modeller och metoder som hjälper dig styra marknadsföringsarbetet och mäta och redovisa de effekter och värden som skapas.
- Vill förkovra dig inom mer strategiska frågeställningar för att kunna leda och driva utvecklingen inom marknadsföring
- Vill bli bättre som rådgivare/strateg/projektledare inom dessa områden
Om utbildningen
- Programmet bygger på både internationell och svensk forskning samt på praktiska erfarenheter från verkligheten. Du får det bästa av båda världar – teoretisk förankring och insikter som går att använda direkt.
- Men det stannar inte vid strategin. Du får också hjälp att få den att hända – genom planering, budgetering och implementering, hela vägen fram till uppföljning. Det handlar om att gå från ord till handling och skapa en strategi som inte blir en pappersprodukt, utan en levande riktning som styr företagets marknadsföring i vardagen.
Resultat efter utbildningen
- Programmet rustar dig att arbeta strategiskt på riktigt – från insikt och analys till planering, genomförande och utvärdering. Du lär dig hur de fyra P:na hänger ihop, även när du bara ansvarar för ett av dem. Och du får förmågan att förflytta marknadsavdelningen från genomförandemaskin till affärsdrivande motor.
Kurser som ingår i programmet
-
Effekt börjar med analys och insikt
En halvdagAll utveckling börjar med att förstå utgångspunkten: vad är nuläget, varför är du just där, och vad behöver du veta för att kunna göra rätt val och prioriteringar framöver?
Läs mer om kursen -
Marknad- och marknadskommunikationsstrategi
En halvdagAtt utveckla starka varumärken är A och O i all marknadsföring. För att göra det på bästa sätt behöver du reflektera över alla fyra P:na – inte bara kommunikationen (promotion) utan också produkt, pris och plats (distribution).
Läs mer om kursen -
Planering och budgetering
En halvdagAffärsplanen ger förutsättningarna för marknadsplanen – och vice versa: marknadsplanen ska visa hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och mål.
Läs mer om kursen -
Implementering och uppföljning
En halvdagÄven om inriktningen är tydlig och varumärkesplattformen är spikad behöver du ha koll på hur detta fungerar i praktiken. Och samtidigt säkerställa att du och dina kollegor på marknadssidan både har ett tydligt mandat och rätt förutsättningar för att kunna leverera på de mål som finns.
Läs mer om kursen
Programansvarig
Mats Rönne
Mats Rönne är senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation och Sveriges Annonsörers effektexpert. Han har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly. Mats är också medgrundare av 100-wattaren.