Skadligt och hatiskt innehåll (exempelvis våld, vapen, mobbning, trakasserier, desinformation och nakenhet) på digitala plattformar är ett växande problem som skapar stor otrygghet för annonsörer som köper reklamutrymme och därmed finansierar innehållet. Utvecklingen kräver kraftfulla insatser samt nya, gränsöverskridande samarbeten. Mot bakgrund av det startade WFA 2019 det globala initiativet GARM (Global Alliance for Responsible Media), i vilket man har utvecklat ett nytt globalt ramverk för brand safety. Ramverket innefattar bland annat en gemensam standard för hur skadligt innehåll ska definieras, tredjepartsgranskning, som visar hur en plattform efterlever standarden och arbetar med att motverka skadligt innehåll samt flera gemensamma brand safety-verktyg.
GARM Nordic har i uppdrag att anpassa riktlinjer och standarder till nordiska förutsättningar så som EU-direktiv, lokal lagstiftning samt lokala normer och värderingar. GARM Nordic ska dessutom säkerställa implementeringen av nya standards och tredjepartsverifiering på lokal nivå samt sprida kännedom och utbilda branschen i hur verktygen och standarderna kan användas i praktiken. Inom initiativet arbetar köpare av media, intresseorganisationer och medieföretag från Sverige och Finland samt representanter från några av de största digitala plattformarna.
Arbetsgrupp och kommitté
GARM Nordics arbete med att utveckla och anpassa GARM globala riktlinjer styrs av en kommitté med representanter från Sveriges Annonsörer och Marketing Finland samt nordiska varumärken. En arbetsgrupp med experter från branschen ansvarar för det operativa arbetet.
Deltagare kommitté:
Nordea
Stadium
Volkswagen
IKEA
Volvo
Coca Cola
Mondelez
Mastercard
Berner Oy
Renault
Saarioinen Oy
Deltagare arbetsgrupp:
WFA
Marketing Finland
Sveriges Annonsörer
Sveriges Mediebyråer
IAB Sverige
Google
Meta
TikTok
Spotify
Snap
Zefr
Channel Factory
Integral Ad Science
Group M
Publicis Groupe
Magna
Dentsu
OMG
Adform
Har du frågor om GARM Nordic?
Kontakta Karin Grohman, projektledare, Sveriges Annonsörer [email protected]