Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt. 

Nu kan du certifiera hela ditt företag (upp till 30 personer), ni väljer mellan fysiskt hos er eller ett digitalt möte. Här kan ni boka och se höstens tider lediga tider.

Vi ställde några frågor till Jacob Anderson, Marknadsdirektör på Yamaha Motor Skandinavien efter att Hanna Riberdahl haft en effetktcertifiering på plats hos Yamaha i maj. 

Yamaha Motor genomför en stor kompetenssatsning och köpte en företagscertifiering till hela marknadsteamet, vad var bakgrunden till att ni såg detta behov? 

Vi vill säkra att vi alla på marknadsavdelningen har samma grundpelare att stå på och att vi har gemensam syn på hur vi får mer effekt på våra investeringar. 

När du bokat in certifieringen, hur togs det emot av marknadsteamet och vad var deras reflektioner efteråt? 

Väldigt positivt men också lite nervöst då alla i teamet inte har samma marknadsföringsbakgrund. Efteråt har vi haft bra diskussioner och jag tror/hoppas många är blivit inspirerat till att gräva djupare.   

Hur kommer du själv att jobba vidare med effektsystemet? 

Inför marknadsplanerna 2024 (som börjar nu) kommer vi välja ut vilka områden i effektsystemet som är viktigast för oss och börja där, sen bygger vi på.  

Vad skulle du vilja skicka med som tips till våra medlemsföretag om man står och överväger att slå till på en effektcertifiering? 

Gör det 😊 Om fler effektcertifierar sig blir det bättre såklart, då kommer vi alla kunna prata ”samma språk” oavsett bransch och tillsammans skapa bättre effekt framöver. 

Yamaha Motor är nu ett av 182 st effektcertifierade företag i sverige, stort grattis till er! 

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar