Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt. 

Nu kan du certifiera hela ditt företag (upp till 30 personer), ni väljer mellan fysiskt hos er eller ett digitalt möte. Här kan ni boka och se höstens tider lediga tider.

Vi ställde några frågor till Jacob Anderson, Marknadsdirektör på Yamaha Motor Skandinavien efter att Hanna Riberdahl haft en effetktcertifiering på plats hos Yamaha i maj. 

Yamaha Motor genomför en stor kompetenssatsning och köpte en företagscertifiering till hela marknadsteamet, vad var bakgrunden till att ni såg detta behov? 

Vi vill säkra att vi alla på marknadsavdelningen har samma grundpelare att stå på och att vi har gemensam syn på hur vi får mer effekt på våra investeringar. 

När du bokat in certifieringen, hur togs det emot av marknadsteamet och vad var deras reflektioner efteråt? 

Väldigt positivt men också lite nervöst då alla i teamet inte har samma marknadsföringsbakgrund. Efteråt har vi haft bra diskussioner och jag tror/hoppas många är blivit inspirerat till att gräva djupare.   

Hur kommer du själv att jobba vidare med effektsystemet? 

Inför marknadsplanerna 2024 (som börjar nu) kommer vi välja ut vilka områden i effektsystemet som är viktigast för oss och börja där, sen bygger vi på.  

Vad skulle du vilja skicka med som tips till våra medlemsföretag om man står och överväger att slå till på en effektcertifiering? 

Gör det 😊 Om fler effektcertifierar sig blir det bättre såklart, då kommer vi alla kunna prata ”samma språk” oavsett bransch och tillsammans skapa bättre effekt framöver. 

Yamaha Motor är nu ett av 182 st effektcertifierade företag i sverige, stort grattis till er! 

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar