Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren har fokus breddats betydligt, med ökad tyngd på effektfrågor samt på marknadschefens och marknads- och kommunikationsavdelningens strategiska roll i företaget.

Cannes Lions är den globala scen där branschens skarpaste hjärnor delar insikter om kommunikationens kraft – och vi är där för att lyssna, analysera, filtrera och förmedla det som är mest relevant för våra medlemmar. Vi ser till att du får ta del av de viktigaste lärdomarna – även om du själv inte är på plats.

Vi fångar upp de insikter som är mest relevanta för våra medlemmar

På Cannes Lions möts kreativitet, innovation och effekt. Vi bevakar hur nya teknologier, plattformar och konsumentbeteenden påverkar kommunikation – men också hur tidlösa principer som långsiktigt varumärkesbyggande och emotionell kreativitet fortsätter att leverera resultat.

Förra året tog vi bland annat med oss insikter som att varumärke är ”back in business”, att känslor är avgörande för att skapa effekt – medan brist på känslor är direkt ”bad for business”. Vi såg hur djupgående konsumentinsikter är avgörande för kreativ kommunikation som verkligen gör skillnad, och att samsyn med CFO kring gemensamma mål och språk är nyckeln till att lyckas i CMO-rollen.

Vårt uppdrag på Cannes Lions är att delta i ett urval av de mest relevanta seminarierna och föreläsningarna – för att identifiera vad som fungerar, varför det fungerar och hur det kan omsättas i praktiken. Vi samlar, tolkar och kontextualiserar för att ge er konkreta verktyg.

Vi bevakar de mest affärskritiska kategorierna

Vi följer särskilt utvecklingen inom kategorier som Creative Effectiveness och Creative Business Transformation, där kopplingen mellan kreativitet och affärsresultat konkretiseras. I en tid när marknadsbudgetar granskas mer noggrant än någonsin är dessa insikter avgörande för att visa marknadsföringens värde.

Att förstå vad som är nästa stora rörelse innan den når Sverige kan ge ett ovärderligt försprång. På Cannes Lions ser vi trenderna först – och hjälper dig förstå hur de påverkar din marknadsföring och kommunikation.

Vår kunskapsinhämtning blir ett nav för inspiration

Det finns få platser där man exponeras för lika mycket kunskap och inspiration inom varumärke, marknadsföring och kommunikation som på Cannes Lions. Den input vi får med oss därifrån blir ett nav för vår omvärldsbevakning och kunskapsspridning under resten av året – i realtid på plats, genom våra Marknadsinsikter, i webinarier under hösten och i samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer.

Vår ambition är att omsätta inspiration till konkret nytta för dig som medlem.

”Att Sveriges Annonsörer är på plats på Cannes Lions är en viktigt. Det är här vi får tillgång till de skarpaste globala insikterna om hur varumärkesbyggande, kreativitet och affärsresultat hänger samman – insikter som vi sedan kan omvandla till konkret kunskap för våra medlemmar”, säger Stina Liljekvist, ordförande för Sveriges Annonsörer.

Är du nyfiken på att uppleva Cannes Lions? Ta första steget genom att titta på vår sammanfattning från förra årets festival där vi lyfter fram de viktigaste lärdomarna och trenderna. Se webinaret här.

Du kan också redan nu anmäla till oss om du kommer vara på plats på Cannes Lions i år. Då hjälper vi dig med tips och råd kring intressant innehåll och annat som du kan ha nytta av både inför och under Cannes Lions, anmäl dig här. Vi samarbetar också med Kantar, läs mer och anmäl ditt intresse till deras nordiska kick-off den 16 juni här.

/Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer

Följ vår närvaro i Cannes

Vi är i Cannes för att lyssna, analysera, filtrera och förmedla det som är mest relevant för våra medlemmar.
Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar