Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln reder vi ut begreppen. 

Ni har kanske läst och hört att vissa varumärkesinnehavare vill att deras varumärken tas bort ur ordböcker. Varför vill man det? Är det inte bra att ordet står där så att alla kan förstå det? Nja, riktigt så enkelt är det inte. Poängen med att investera i och registrera ett varumärke är att man vill få ensamrätt till det. Man vill att varumärket ska förknippas med just ens egna varor eller tjänster och därför vill man inte att något annat företag ska börja använda varumärket på sina produkter.  

Om du har en varumärkesregistrering är grundprincipen att ingen annan får använda ditt varumärke eller ett märke som kan förväxlas med det för liknande varor/tjänster utan att du som innehavare har gett ditt tillstånd. Som regel investerar företag stora belopp för att bygga starka varumärken som förknippas med företagets produkter och identitet. Vad vore Apple, Microsoft och Coca-Cola utan sina varumärken? Om varumärket hamnar i en ordlista betyder det sannolikt att det har blivit ett ord som används i språket och som är synonymt med en viss produkttyp eller företeelse. Det kan handla om varumärken som Keso, Permobil, Googla, Thermos, Lego m.fl.  I varumärkessammanhang brukar man säga att varumärket degenerar om det har blivit ett ord i språket. Då har det inte längre samma särskiljningsförmåga och risken är att vem som helst då kan använda varumärket/ordet för att beskriva sina varor eller tjänster.  

Du som varumärkesinnehavare riskerar alltså att förlora ensamrätten till varumärket och andra kan rida på dina investeringar. Problemet uppkommer ofta när du är först med en produkt på en marknad. Därför gäller det att vara mån om att vårda sitt varumärke genom att exempelvis markera mot otillåten användning och genom att använda det på ett sätt så att folk förstår att det är ett varumärke. T.ex. säga ”vår värmeisolerande flaska Thermos” eller ”det är vi som gör färskosten Keso” för att poängtera att det rör sig om ert varumärke för en specifik produkt snarare än en generell beteckning för en produkttyp.   

Om du har frågor om varumärken eller juridik kopplad till marknadsföring, kontakta: 

Ulrika Wendt, jurist på [email protected] 

Jakob Rönnerbäck, jurist på [email protected] 

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar