Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av funktionsnedsättning, ska kunna ta del av produkter och tjänster som omfattas av lagen på lika villkor. Lagen är tänkt att undanröja och motverka hinder för en effektiv konkurrens och att främja personers jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhällslivet. 

Lagen omfattar vissa specifika produkter och tjänster, däribland betalningsterminaler, läsplattor, elektroniska kommunikationstjänster och e-handel. Om ni tillhandahåller någon av de produkter och tjänster som omfattas av tillgänglighetslagen måste ni som huvudregel följa de nya tillgänglighetsreglerna.  

Post- och telestyrelsen (PTS), är marknadskontrollsmyndighet och även en av de myndigheter som utövar tillsyn för att lagen följs. De har vägledande information på sin hemsida om de nya reglerna, däribland vilka produkter och tjänster som omfattas av lagkravet samt vad man ska tänka på för att följa de regelverket, läs här och här.  

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar