Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av funktionsnedsättning, ska kunna ta del av produkter och tjänster som omfattas av lagen på lika villkor. Lagen är tänkt att undanröja och motverka hinder för en effektiv konkurrens och att främja personers jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhällslivet. 

Lagen omfattar vissa specifika produkter och tjänster, däribland betalningsterminaler, läsplattor, elektroniska kommunikationstjänster och e-handel. Om ni tillhandahåller någon av de produkter och tjänster som omfattas av tillgänglighetslagen måste ni som huvudregel följa de nya tillgänglighetsreglerna.  

Post- och telestyrelsen (PTS), är marknadskontrollsmyndighet och även en av de myndigheter som utövar tillsyn för att lagen följs. De har vägledande information på sin hemsida om de nya reglerna, däribland vilka produkter och tjänster som omfattas av lagkravet samt vad man ska tänka på för att följa de regelverket, läs här och här.  

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar