Per Carleö

Bidragsinlämningen till 100-wattaren 2020 är öppen och de 70 jurymedlemmarna väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Cars och juryordförande i kategorin ”Konsument”.

Hur känner du inför juryuppdraget?

”Det är ett ärofyllt, spännande och mycket roligt uppdrag. Jag tycker att 100-wattaren är en viktig tävling eftersom effektfrågan är något som jag brinner för och engagerar mig i.”

Utifrån din bakgrund och erfarenhet, vad ser du som ditt främsta bidrag i juryarbetet?

”Jag har både varit marknadsansvarig hos en stor annonsör och jobbat på flera olika byråer, och det är en bredd som jag drar nytta av i juryarbetet. Jag vet också hur mycket arbete som ligger bakom effektiv och effektfull marknadsföring, och jag känner stor respekt för det. Men mitt främsta bidrag i juryarbetet är kanske ändå att jag kan vara rätt kritisk, och det kommer jag att vara när jag granskar bidragen.”

Hur ser du på det nya tävlingsupplägget, med ett nytt och mer standardiserat tävlingsformulär?

”Jag tycker att det är väldigt bra, och det skapar en trygghet för oss i juryn och bland de tävlande att bidragen tävlar på lika villkor. Det ska inte handla om hur skicklig man är på att sätta ihop en casefilm eller hur väl man formulerar sig i text, utan det är effekt vi bedömer och inget annat!”

Du har själv både tävlat och vunnit i 100-wattaren flera gånger. Vad är ditt bästa minne?

”Mitt bästa minne är när vi på Volvo Cars fick äran att motta pris i kategorin Långsiktigt. Det är ett enormt viktigt område som jag inte tycker prioriteras tillräckligt ofta, och därför var det en stor ära att ta emot pris i just den kategorin för ”Made by Sweden” 2018.”

Till sist, vad är ditt bästa tips till den som tävlar i 100-wattaren?

”Försök att vara så pedagogisk och beskrivande som möjligt. Utgå från att ingen känner till din bransch, ditt företag eller din utmaning. Låt flera personer läsa igenom ditt bidrag innan du skickar in det, och tänk på att personerna som läser inte ska ha någon insikt om caset sedan tidigare. Det är så lätt att bli hemmablind. Men återigen, var så tydlig som möjligt, och ta inga genvägar!”

Om kategorin ”Konsument”
Här tävlar kommunikation som är riktad till konsumenter. I ”Konsument Singel” tävlar bidrag med med en enda eller en bärande enhet och i ”Konsument Multi” tävlar bidrag med enheter och kanaler som samverkat i en integrerad kampanj.

Läs mer och tävla i 100-wattaren 2020 senast 21 oktober här

Relaterade artiklar

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler artiklar