I media har det förts en debatt kring sammanslagningar av intresse- och branschorganisationer i kommunikationsbranschen. Detta sedan Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien Apelgren lyft fram förslaget.

Sveriges Annonsörer ser gärna mer samarbete organisationer emellan. Ett exempel är arbetet med #metoo/#sistabriefen där totalt elva organisationer över hela kommunikationsbranschen gick samman för att ta fram branschgemensamma lösningar. Vi ser positivt på att samarbeta i fler frågor som de olika branschorganisationerna har gemensamt, om vi kan bli en starkare kraft.

Men, en sammanslagning av samtliga organisationer ser vi inte som aktuellt.

– På Sveriges Annonsörer företräder vi annonsörerna i alla lägen och jag tror att det är ett bra upplägg för att driva verklig förändring. I en större organisation finns risken för otydlighet, säger Tobias Eltell, tf.vd på Sveriges Annonsörer.

Läs samtliga artiklar här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/vill-sla-ihop-branschorganisationerna/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/splittrade-asikter-kring-forslaget-om-gemensam-branschorganistion/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/avhoppen-bakom-francesca-obriens-utspel/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/nej-till-ett-stort-mischmasch-under-marknadsforbundets-ledning/

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar