Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu genom EU:s nya förordning 2023/2411 vars regler börjar att gälla den 1 december 2025.  

De nya reglerna medför att hantverks- och industriprodukter med ursprung i en viss ort, region eller land under vissa förutsättningar kan erhålla ett skydd om det görs en ansökan om detta. Skyddet innebär förenklat att vem som helst inte får använda den geografiska beteckningen, utan det krävs att produkten uppfyller vissa krav – exempelvis att en produkt har sitt ursprung, samt minst ett produktionsled, i en viss ort. Motsvarande gäller som nämnts idag för bland annat livsmedel där vi bland annat kan återfinna skyddade geografiska beteckningar för Sveciaost och Äkta Gränna Polkagrisar.   

Den som i framtiden vill ansöka om skyddad geografisk beteckning för hantverks- och industriprodukter kommer att kunna göra det från den 1 december 2025. Exakt hur ansökningsprocessen kommer att se ut är än så länge inte klart, men utifrån den proposition från svenska regeringen som ligger på bordet är det troligt att en sådan anmälan kommer att göras direkt till Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO. 

Läs mer om dagens regler för skyddad geografisk beteckning, och om det närliggande men lite strängare regelverket för så kallade ursprungsbeteckningar, på Livsmedelsverkets webbplats.  

Har ni några frågor är ni även välkomna att kontakta oss.     

Jakob Rönnerbäck, jurist     
[email protected]     
Ulrika Wendt, jurist     
[email protected]  

Relaterade artiklar

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…
Fler artiklar