Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså inte luras utan var ärlig!

Sedan den 1 september finns det dessutom nya lagregler som är viktiga att känna till när du ska annonsera om en prissänkning. Vi hade ett webinar om de nya reglerna i våras och du kan titta på webinariet här.

I korthet innebär de nya reglerna att prissänkningar ska anges med det lägsta pris som den aktuella varan har haft under de senaste 30 dagarna. Att ange ett annat tidigare pris eller till exempel ett rekommenderat pris är inte tillåtet. Om prissänkningen sker stegvis, ska du ange det lägsta priset som har använts under de senaste 30 dagarna. Bestämmelsen gäller inte för vissa varor, till exempel varor med kort hållbarhet. De nya reglerna hittar du bl.a. i Marknadsföringslagens 12 § och i Prisinformationslagens 7-10§§.

Det finns även nya regler kring bl.a. konsumentrecensioner och ranking som också är bra att ha lite koll på (12b-c MFL).

Är det så att du vill använda begreppet REA måste du tänka på att:

  • Det ska vara produkter som annars ingår i ert vanliga sortiment
  • Rean får bara hålla på under en begränsad tid
  • Priset ska vara väsentligt lägre än det ni annars tillämpar

Lycka till med din annonsering och kontakta oss om du har frågor!

/Ulrika Wendt
Jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler artiklar