Ingen har väl missat debatten om att företag som annonserat på YouTube ibland hamnat i en kontext som rimmar illa med varumärket? Det kan vara ett problem i all digital annonsering, framförallt när du köper programmatiskt.

Men det går att ställa in och stänga av de annonsplatser du inte vill exponera ditt varumärke på.

Här ger vi några enkla tips hur du går tillväga och delar även tips från YouTube själva om hur du kan ställa in din annonsering så att den är ”Brand Safe”.

YouTube har Brand Control Levers med riktlinjer för innehåll med rekommendationer och länkar som ger dig mer information. De har även en Brand Suitability Guide som enkelt förklarar Limited, Standard and Expanded Mode som är olika sätt att ställa in när du ska köpa annonser på YouTube.

Låt oss förklara de olika inställningarna:

  • För de flesta annonsörer som vill ha stor räckvidd fungerar Standard Mode som innehåller 90 procent av annonslagret på YouTube.
  • Annonsörer som är lite försiktigare kan använda Limited Inventory Mode då kommer du åt ca 70 procent av annonslagret på YouTube.
  • Vill du att annonserna inte ska exponeras för barn kan du använda inställningen Standard Inventory Mode och exkludera Content Suitable for Families (CSF).
  • Vill du begränsa annonsering till barn och vara försiktig med var varumärket exponeras kan man kombinera Limited Inventory Mode samt utesluta CSF.
  • De annonsörer som har specifika saker som de absolut inte vill associeras med kan gå in på Topic Controls och exkludera olika ämnen.

Köper din mediebyrå annonser på YouTube, diskutera med dem hur ni kan säkra ert varumärke och vad som är ”Brand Suitable” för er.

Kostnaden för annonseringen påverkas inte direkt när du begränsar och exkluderar olika delar på YouTube, du får dock räkna med en lägre räckvidd. Men, det kan höja kostnaden indirekt om man vill nå upp till en viss räckvidd. Väljer du det som passar ditt varumärke är det troligt att effekten ökar om du har lyckats placera annonserna i en kontext som har en hög affinitet med den målgrupp du vill komma åt.

Om du skulle upptäcka att annonserna hamnar på olämpliga platser på YouTube kan du kontakta Google Help Center på denna länk, de skall ha en timmes svarstid om du vill plocka bort dina annonser.

Här har du lite andra länkar som är bra att ha koll på:

YouTube Policy

Advertising on YouTube

För frågor och mer information kontakta Peter Mackhé, [email protected]

Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar