Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Utredningen föreslår bl.a. att radio- och tv-lagen utvidgas för att omfatta videodelningsplattformar. I utredningen betonas bl.a. vikten av att upprätthålla skydd för barn mot skadligt innehåll och att grundläggande reklamregler efterlevs. Utredningen innehåller en rad förslag och överväganden. Remissvaren ska vara Kulturdepartementet tillhanda 22 november och en proposition planeras till våren 2020 då direktivet ska vara genomfört senast hösten 2020. Sveriges Annonsörer håller för närvarande på att gå igenom utredningens förslag och analysera de förslag som kan komma att beröra våra medlemmar.

Läs mer här https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/06/dir.-201855/

Se mer av Sveriges Annonsörers remissarbete här.

Av Niklas Briselius, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Stina Liljekvist ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Stina Liljekvist, Chef Strategisk kommunikation & Marknad på Skandia, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar tre nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 30…

Ny rapport avslöjar: Marknadsavdelningar drunknar i produktion i stället för att skapa affärsvärde

Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler och innehåll ökar. Kompetens som tidigare köpts externt flyttar in på marknadsavdelningarna och teamen har utökats med en mängd olika specialistroller. Nu menar majoriteten av marknadscheferna att…

Med Campus Marketing bygger Telia en lärande kultur och skapar en attraktiv arbetsplats för Sveriges bästa talanger

Under 2023 genomför Telia en stor intern utbildningssatsning för att skapa en attraktiv arbetsplats och bygga en lärande kultur. Som stöd i arbetet har de ett skräddarsytt upplägg av Sveriges Annonsörers Campus Marketing.…

Efter 18 år byter Max Apéria spår – ska hjälpa byråer att bli bättre

Max Apéria har varit byrårådgivare hos Sveriges Annonsörer i 18 år men nu är det dags att byta spår. Vi passade naturligtvis på att ställa några frågor för att summera hans erfarenheter.
Fler artiklar