Pressmeddelande 12 oktober 2022

Från och med i år är 100-fattaren ett branschgemensamt pris i tävlingen 100-wattaren. Priset delas ut och av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB, och Sveriges Mediebyråer. Nu presenteras årets jury för branschpriset.

Kategorin syftar till att belöna kommunikation som har gett effekt och som har fokus på ett hållbarare samhälle. I takt med att hållbarhetsarbetet på företag intensifieras ökar också behovet att både berätta vad man gör på området men även att med kommunikationens hjälp bidra till en omställning och positiv förändring.  

– 100-fattaren som har funnits sedan 2018, kommer från och med i år att bli branschens gemensamma pris och knytas samman med Hållbarhetsinitiativet. Initiativet syftar till att arbeta proaktivt och förebyggande kring klimatrelaterad kommunikation och för ökad inkludering och mångfald i marknadsföring och reklam, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl

– Så roligt att branschen tillsammans står bakom 100-fattaren som knyts samman med vårt Hållbarhetsinitiativ där vi nu inkluderar både miljö, ekonomi och det sociala perspektivet. Nu ser vi fram emot att ta del av alla de smarta kampanjer som har gjorts där ute och som har bidragit till en förändring för ett mer hållbart samhälle. Hyllas de som hyllas bör, säger Linda Nilsson vd på Sveriges Kommunikationsbyråer. 

Juryn för det nya branschpriset består av tio erfarna personer från kommunikationsbranschen. 

Jury 100-fattaren 2022 

Maria Guggenberger, Head of Sustainability & CSR, ATG (ordförande) 
Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia  
Louise von Gussich, Marcom Sustainability Chief Expert, Nordea  
Johnny F Kroneld, Head of Unit Campaign & Events, Barncancerfonden 
Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium   
Markus Ahlberg, Head of Sustainable Business Development, Schibsted 
Simone Westerberg Skoog, Nordic CEO, UM 
Lamin Sonko, Head of Communications, Kive 
Anna Högberg, Managing Director, Mission Anew 
Johan Dyrendahl, vice VD, Prime Weber Shandwick 

Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 26 oktober 2022. Vänligen läs mer om tävlingen och tävla här  

För ytterligare information kontakta:  

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer  
[email protected] 

Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer
[email protected]e

Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige 
[email protected]

Lena Regeheim, verksamhetsansvarig Sveriges Mediebyråer
[email protected] 

Ulrika Strallhofer, projektledare 100-wattaren
[email protected]

Läs om frågorna vi driver

För att stötta branschen och skapa bättre förutsättningar för att skapa effekt driver vi flera initiativ. Vår roll ger oss unik möjlighet att påverka då vi alltid står på våra medlemmars sida.
Relaterade artiklar

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Fler artiklar